vineri, 15 august 2014

Schitul Closca si privegherea la praznicul Adormirii Maicii Domnului-14/15 august 2014

Dedic acesta postare doamne Maria Fusa , pe care o felicit in numele tuturor celor care il cunosc si iubesc pe fiul dansei si ii spun ca dansa este unul din motivele pentru care fac fotografii la slujbe si scriu  despre schitul Closca.Sunt in aceste momente, ochiul si inima  celor care nu pot ajunge trupeste, dar sunt in duh, aici, poate mai mult decat sunt eu. La multi ani, Doamna si Maica Domnului sa va ocroteasca si pe dumneavoastra si pe toti cei dragi!A fost o noapte lunga in care ne-am gandit cat ne-ar fi placut sa fim impreuna si poate chiar am fost, o mama  este  prin fiul ei, oriunde este acesta!

Privegherile facute dupa tipicul Sfantului Munte Athos, la Schitul Closca sunt deja obisnuite. Desigur, noua, credinciosilor ne este mai usor sa participam decat ii este Parintelui si maicutelor. Dar indiferent cum ar fi,un efort, o jertfa este pentru toti, dar e o jertfa pe care o facem cu mare bucurie.
Cand am ajuns aseara biserica era plina. Afara adia un aer placut, un   pic racoros, insa in biserica era deosebit de cald. Dar lumea era acolo, pentru ca deja, la ora 22 si 10 min cand am ajuns eu si grupul meu,slujba incepuse.
Nu pot sa descriu totul in amanunt... Au fost in final 11 ore de slujire si e greu sa reiau in amanunt.
Parintele a scos epitaful Adormirii Maicii Domnului si l-a asezat in mijlocul bisericii... 

 a pus evanghelia si crucea...
 l-a impodobit cu flori

Noapte de rugaciune incepuse: Parintele ne-a cantat, asa cum  regele David a cantat probabil , psalmul 140. Vi-l amintiti!



Pune, Doamne, strajă gurii mele şi uşa de îngrădire, împrejurul buzelor mele.

Să nu abaţi inima mea spre cuvinte de vicleşug, ca să-mi dezvinovăţesc păcatele mele.


Cu oamenii cei ce fac fărădelege şi nu mă voi însoţi cu aleşii lor. 

Certa-mă-va dreptul cu milă şi mă va mustra, iar untul de lemn al păcătoşilor să nu ungă capul meu. 

Că încă şi rugăciunea mea este împotriva vrerilor lor; prăbuşească-se de pe stâncă judecătorii lor. 

Auzi-se-vor graiurile mele că s-au îndulcit. Ca o brazda de pământ s-au rupt pe pământ, risipitu-s-au oasele lor lângă iad.
Căci către Tine, Doamne, Doamne, ochii mei, spre Tine am nădăjduit, să nu iei sufletul meu.
Păzeşte-mă de cursa care mi-au pus mie şi de smintelile celor ce fac fărădelege.
Cădea-vor în mreaja lor păcătosii, ferit sunt eu până ce voi trece.
Cu glasul meu către Domnul am strigat, cu glasul meu către Domnul m-am rugat.
Vărsa-voi înaintea Lui rugăciunea mea, necazul meu înaintea Lui voi spune.
Când lipsea dintru mine duhul meu, Tu ai cunoscut cărările mele.
În calea aceasta în care am umblat, ascuns-au cursa mie.
Luat-am seama de-a dreapta şi am privit şi nu era cine să mă cunoască.
Pierit-a fuga de la mine şi nu este cel ce căuta sufletul meu.
Strigat-am către Tine, Doamne, zis-am: " Tu eşti nădejdea mea, partea mea eşti în pământul celor vii" .
Ia aminte la rugăciunea mea, că m-am smerit foarte.
Izbăveşte-mă de cei ce mă prigonesc, că s-au întărit mai mult decât mine.
Scoate din temniţă sufletul meu, ca să laud numele Tău.
Pe mine mă aşteaptă drepţii, până ce-mi vei răsplăti mie.
Dintru adâncuri am strigat către Tine, Doamne! Doamne, auzi glasul meu!
Fie urechile Tale cu luare-aminte la glasul rugăciunii mele.
 Parintele l-a cantat si eu l-am plans!Am avut iar 

 sentimentul ca strigatul in pustia Dobrogei este al meu: 

" Tu eşti nădejdea mea, partea mea eşti în pământul celor vii" .
Ia aminte la rugăciunea mea, că m-am smerit foarte.
Izbăveşte-mă de cei ce mă prigonesc, că s-au întărit mai mult decât mine.
Scoate din temniţă sufletul meu, ca să laud numele Tău."

  Apoi a scos icoana mare a praznicului impodobita cu o ghirlanda cu flori albe si albastre...
 a facut litie si apoi a binecuvantat  graul,painile, untdelemnul si vinul 



 a cantat...
 Doamne, Cel ce ai binecuvantat cele cinci paini in pustie si ai saturat cu ele cinci mii de barbati...
 Bogatii au saracit si au flamanzit iar cei ce-l cauta pe Domnul vii vor fi inimile lor...
 Cuvant de invatatura...
 Noapte...satul deja a inceput sa vina la slujba...


 evanghelia utreniei...


 Prohodul Adormirii Maicii Domnului




 Afara era deja aproape ziua... un pic de ceata se lasase peste pustiul Dobrogei sfinte

 Parintele ne-a incolonat pentru a da ocol bisericii: cu epitaful, cu ripidele, cu steaguri, cu crucea...







 si abia la ora 7 a inceput sfanta liturghie








evanghelia

Adormirea Preasfintei, Slăvitei, Stăpânei noastre, de Dumnezeu Născătoarei şi Pururea Fecioarei MARIA


Evanghelia de la Luca
(X, 38-42; XI, 27-28)

n vremea aceea a intrat Iisus într'un sat; iar o femeie cu numele Marta L-a primit în casa ei. Şi ea avea o soră ce se chema Maria, care, aşezându-se la picioarele Domnului, Îi asculta cuvântul. Iar Marta se silea cu multă slujire şi, apropiindu-se, a zis: „Doamne, oare nu socoteşti că sora mea m'a lăsat să slujesc singură? Spune-i deci să mă ajute“. Şi răspunzând Domnul, i-a zis: „Marto, Marto, te'ngrijeşti şi pentru multe te sileşti, ci un lucru trebuie; că Maria partea cea bună şi-a ales-o, care nu i se va lua“. Şi a fost că pe când spunea El acestea, o femeie din mulţime, ridicându-şi glasul, I-a zis: „Fericit este pântecele care Te-a purtat şi pieptul la care ai supt!“ Iar El a zis: „Într'adevăr, fericiţi sunt cei ce ascultă cuvântul lui Dumnezeu şi-l păzesc“.




 Si predica! Desi era tarziu... si eram obositi cu totii, parintele a predicat!





Parintele ne-a spus ca in Evanghelia de astazi, una dintre cele mai frumoase evanghelii, Domnul Iisus Hristos da raspuns la intrebarea daca exista materie sau exista duh si daca raspunsul e ca exista si duh, intrebarea e care este superior.

In evanghelia citita, Domnul Iisus Hristos se duce in Betania, intr-o casa saraca, unde locuiesc trei persoane: un tanar Lazar pe care mai apoi il va invia si doua surori Marta si Maria.Bucuria pe care au simtit-o a fost de nedescris. Marta ca sa-l bucure s-a dus la bucatarie sa pregateasca ceva de mancare. Maria insa de cand a ajuns in casa Iisus Hristos, nu s-a despartit de El, sorbea fiecare cuvant pentru ca asa cum te bucura cuvintele Lui nu te bucura nimic.Marta cu manecile suflecate vine si-l intreaba pe Domnul:„Doamne, oare nu socoteşti că sora mea m'a lăsat să slujesc singură? Spune-i deci să mă ajute“

Atunci Iisus Hristos care stie inimile tuturor , care cantareste si pe Marta si pe Maria a zis:
„Marto, Marto, te'ngrijeşti şi pentru multe te sileşti, ci un lucru trebuie; că Maria partea cea bună şi-a ales-o, care nu i se va lua“
Cu alte cuvinte :asa cum a facut sora ta si tu trebuia sa stai aici si dupa ce ati fi avut un cuvant de folos, am fi mers si impreuna am fi  gasit si ceva de mancare.
Acesta evanghelie e cea mai reusita fotografie a vremurilor. Ati vazut ca am avut in seara asta doi fotografi, dar cea mai reusita fotografie, este cuvantul evanghelic.
Exista asemanari cu viata, a spus Parintele. De dimineata si pana seara , oamenii se gandesc la materie, la bani, nu la Dumnezeu, nu la Maica Domnului, nu aud cuvantul Domnului:"nu va lipiti inima de bunuri!", continuu alearga dupa bani.
Parintele ne-a povestit ca pilda, despre regele Midas, care si-a dorit ca tot ce atinge sa se transforme in aur si dupa ce acesta s-a intamplat, a inteles ca exista flori, copii, femeia care iubeste, idei nemuritoare, lucruri mai valoroase decat aurul si in final, zeii l-au dus la starea dinainte. 
Oamenii din ziua de astazi au ajuns adoratori de bani, de valuta, de carduri, s-au rostogolit cu totul 
in materie spunand "sa mancam si sa bem, caci maine poate vom muri"...dans, teatru, petreceri,croaziere, excursii...
Si tinerii nostrii ce cantece fredoneaza? Un tineret care a dat lumii pe sfintii brancoveni, pe Valeriu Gafencu, unde a decazut?In jocurile de noroc, in droguri, in pariuri , in pansexualism.Am vazut oameni ruinati datorita pariurilor sportive.

Lumea s-a abatut, umbla pe ulitele diavolului si pe astfel de drumuri se aude glasul lui Iisus Hristos care spune
''Marto, Marto, te'ngrijeşti şi pentru multe te sileşti".

Omul e lucrativ, e productiv pentru lucruri materiale, dar pentru cele duhovnicesti lumea e apatica, lenesa, indiferenta.
2% din cei botezati vin la Biserica!
Multi vor ajunge la Biserica morti, adusi de altii!
De ce? Nu am timp, spun!Din 24 de ore , tu, mama, tu, tata, tu, copile nu poti sa dai 10 minute ca sa deschizi Evanghelia sau vietile sfintilor?
Avem timp sa priveghem pentru distractie in boxele diavolului, nu mai avem timp pentru sfinte  privegheri, rare sunt aceste...''Marto, Marto, te'ngrijeşti şi pentru multe te sileşti"...
Parintele a incheiat cu o povestioara a un transaltlantic care se scufunda si oamenii si-au lasat bogatiile si au plecat in barcile de salvare. Numai un om a ramas, al carui suflet se lipise de bunurile materile a ramas pe vas pentru ca nu putea sa lase bogatia...Vasul s-a scufundat cu el si cu bunurile ...

-Ati inteles talcul, a intrebat Parintele?

In felul acesta se poate incheia viata noastra, napraznic, nimeni nu va ramane pe vas... Marea vietii vazand-o inaltandu-se de viforul ispitelor, la limanul Tau cel lin alergand, strig catre Tine: Scoate din stricaciune viata mea, Multmilostive, cantam la slujba de pomenire...

In acesta viata, pe vasul care inca pluteste, iesiti afara, parasiti vasul, coborati in barca salvarii, in Sfanta noastra Biserica, pocaiti-va cat mai aveti timp.Unora, troieni peste troieni, li-s-au asternut la tample...

"2Deşertăciunea deşertăciunilor, zice Ecclesiastul, deşertăciunea deşertăciunilor, toate sunt deşertăciuni!3.Ce folos are omul din toată truda lui cu care se trudeşte sub soare?(Ecclesiastul, cap 1)
Unul singur merita viata noastra, Domnul Nostru Iisus Hristos care ne-a iubit pana la moarte pe cruce.Setea Mariei s-o avem. Pe Hristos sa-L iubim , Lui sa I-ne inchinam, in vecii vecilor . Amin!






 Am mai avut putere sa cantam heruvimicul...Toata biserica l-a cantat in timp ce Parintele se ruga!Nimeni din cei legaţi cu pofte şi cu desfătări trupeşti nu este vrednic să vină, să se apropie, sau să slujească Ţie, Împăratul slavei; căci a sluji Ţie este lucru mare şi înfricoşător chiar pentru puterile cele cereşti. Dar, totuşi, pentru iubirea Ta de oameni cea negrăită şi nemăsurată, fără mutare şi fără schimbare Te-ai făcut om, şi Arhiereu al nostru Te-ai făcut, şi, ca un Stăpân a toate, ne-ai dat slujba sfântă a acestei jertfe liturgice şi fără sânge că singur Tu, Doamne Dumnezeul nostru, stăpâneşti cele cereşti şi cele pământeşti, Care Te porţi pe scaunul heruvimilor, Domnul serafimilor şi Împăratul lui Israel, Cel ce singur eşti Sfânt şi întru sfinţi Te odihneşti. Deci pe Tine Te rog, Cel ce singur eşti bun şi binevoitor, caută spre mine păcătosul şi netrebnicul robul Tău, şi-mi curăţeşte sufletul şi inima de cugete viclene; şi învredniceşte-mă, cu puterea Sfântului Tău Duh, pe mine, cel ce sunt îmbrăcat cu harul preoţiei, să stau înaintea sfintei Tale mese acesteia şi să jertfesc sfântul şi preacuratul Tău Trup şi scumpul Tău Sânge. Căci la Tine vin, plecându-mi grumajii mei şi mă rog Ţie: Să nu întorci faţa Ta de la mine, nici să mă lepezi dintre slujitorii Tăi, ci binevoieşte să-Ţi fie aduse darurile acestea de mine păcătosul şi nevrednicul robul Tău. Că Tu eşti Cel ce aduci şi Cel ce Te aduci, Cel ce primeşti şi Cel ce Te împarţi, Hristoase, Dumnezeul nostru, şi Ţie slavă înălţăm, împreună şi Celui fără de început al Tău Părinte şi Preasfântului şi bunului şi de viaţă făcătorului Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin † .


Parintele a tinut cu iubire si cu cutremur Cinstitele Daruri. Emotia era atat de mare, cutremuratoare...


 Si dintr-odata am simtit ca trebuie sa ies afara o clipa... Am iesit afara si am privit iarba...flori mici perfecte aratandu-ne maretia celui ce tine in mainile Lui totul si cat de mult iubeste pe cel mic, pe cel smerit...
 Si m-am intors...

 Prinoase...
-Fotografiaza-l pe sfantul Iosif Isihastru mi-a zis o prietena draga.
Si am facut-o, pentru ca si eu il iubesc!

 Parintele era obosit, extrem de obosit...
 Dar, priviti , cat de mult ii iubeste pe oameni...




 Si totusi ne-a cantat Multi ani traiasca...si ne-a stropit cu aghiasma...cu multa aghiasma sa ne ajunga pana la urmatoarea slujba...





2 comentarii:

  1. Doamne ajuta si la mai multe slujbe si privegheri cu parintele Leontie,,sa aveti grija de el ca de rugaciune,, ca rar asa preoti cu har

    RăspundețiȘtergere
  2. Doamne, ajuta!Mare bucurie am cand vad ca si alti oameni il cunosc si apreciaza pe Parinte si nu pentru ca umblam dupa slava ci pentru ca ne iubim pastorii dupa modelul dat de Mantuitor si de apostoli...iSi multumim lui Dumnezeu pentru darul facut, pentru ca parintele este un dar al lui Dumnezeu pentru noi, cei aflati in acesta zona a tarii, zona saraca, saraca...! Am constatat de la un capat .la altul al tarii ca lumea il cunoaste si-l iubeste pe Parinte!Si lumea il pazeste cu rugaciunea...

    RăspundețiȘtergere