joi, 14 august 2014

Frumusetile tarii mele- partea a VI a

Totdeauna mi-am dorit sa vizitez Alba Iulia.Oras istoric, oras de a carui existenta este legata insasi fiinta noastra nationala.Si aproape a trecut viata si eu abia acum am ajuns!
Oare aici e catedrala? Nu am vazut decat la televizor! Aici e! Dar pentru ca e aproape ora 12 si un locuitor  ne-a spus sa mergem la cetate, am mers acolo, adica alaturi!

Alba Iulia este mai intai de toate loc istoric: a fost resedinta principilor Transilvaniei intre 1541 si 1711 si loc al Marii Adunari Nationale de la 1 decembrie 1918, care a consemnat unirea Transilvaniei si a Banatului cu Regatul Romaniei. A fost aleasa in 1922 pentru ceremonia oficiala de incoronare a regilor Romaniei Mari,Ferdinand I si Maria, iar la 1 decembrie 1990 tot aici s-a sarbatorit pentru prima oara, ziua nationala a Romaniei.



Aici a aparut primul abecedar din istoria invatamantului romanesc, devenind apoi cel mai important centru tipografic al tarii in sec.XVII. Numele orasului este legat de rascoala taraneasca din 1784, condusa de Horea, Closca si Crisan, martirii “beneficiind” aici de ultima executie prin tragere pe roata din Imperiul Habsburgic.





Ceremonia schimbului de garda, insotita de salve de tun si cu defilarea corpurilor de artilerie, infanterie si cavalerie in costume medievale este anuntata de doi calareti .

































si ne-am intors la Catedrala



Catedrala Încoronării din Alba Iulia, cu hramul Sfânta Treime, a fost construită cu sprijinul Casei Regale a României, după planurile arhitectului Victor Ștefănescu. Lucrările au fost începute la 28 martie 1921 și au fost finalizate la mijlocul lunii septembrie 1922, la 8 octombrie având loc sfințirea și primirea hramului Sfinților Arhangheli Mihail și Gavril, în memoria primului întregitor al românilor și patron al evenimentului. Arhitectura în stil bizantin a fost inspirată de Biserica Domnească din Târgoviște, vechiul loc de încoronare pentru voievozii valahi.
Regele Ferdinand purtând mantia regală la ceremonia de încoronare - pictură murală de Costin Petrescu în Catedrala Încoronării din Alba Iulia

Edificiul are formă de cruce greacă înscrisă. Intrarea în biserică se face printr-un pridvor deschis cu arcade mari, sprijinite pe patru coloane cu capiteluri. În nișele laterale din pridvor sunt fixate patru plăci de marmură cu inscripții comemorative care ilustrează patru evenimente importante: 
Tipărirea Noului Testament de Mitropolitul Simion Ștefan la 1648;
Unirea de la 1600, înfăptuită de Mihai Viteazul;
Martiriul lui Horea, Cloșca și Crișan;
Refacerea unității spirituale a românilor.

În interior se pătrunde printr-un pronaos dreptunghiular, cu trei unități de boltire în segment de arc de cerc, un naos îngust și altar. Iconostasul, mobilierul și stranele au fost realizate din lemn de stejar, cu motive decorative de inspirație brâncovenească.


Pictura murală a fost realizată de pictorul Costin Petrescu în tehnica „al fresca” (frescă) și se înscrie în spiritul iconografiei tradiționale. De o parte și de alta a intrării, apar portretele suveranilor României Mari, Regele Ferdinand I Întregitorul și regina Maria.
În curtea acestei biserici a avut loc în data de 15 octombrie 1922 ceremonia de încoronare a Regelui Ferdinand și a Reginei Maria ca suverani ai României Mari. După ce Miron Cristea, Patriarhul României, a ținut în catedrală o Liturghie solemnă și a sfințit coroanele regale gata pregătite, s-a trecut la ceremonia încoronării. Aceasta a avut loc în fața clopotniței, unde a fost amenajată o scenă îmbrăcată în pânză roșie, pe care era înălțat baldachinul încoronării, întrețesut cu brocart roșu și galben pe un fond alb. Încoronarea nu s-a făcut în catedrală deoarece Ferdinand, care era de religie catolică, nu a dorit să fie încoronat de un membru al Bisericii Ortodoxe. Astfel, Ferdinand și-a așezat singur pe cap Coroana de Oțel, după care a pus coroana de aur pe capul soției sale îngenunchiate.
În timpul regimului comunist, cele două portrete au fost acoperite cu o peliculă de vopsea, fiind restaurate după 1989.


Din 1975 lăcașul servește drept catedrală a Episcopiei Ortodoxe de Alba Iulia.

Catedrala Încoronării din Alba-Iulia este inclusă în Lista monumentelor istorice din România,











Aceasta a fost surpriza mea! V-am povestit ca am ratat din neatentie drumul spre Nicula si ... vorbeam pe drum cu Maicuta si ii spuneam cat regret ca nu am ajuns sa ma inchin si ma consideram nevrednica sa o fac. Asa este! Dar Maicuta Domnului stie neputintele mele si cat lupt cu ele! Si am gasit-o pe iconostas aici, la Alba Iulia! Desigur, e o copie, dar ... ce face icoana sa fie facatoare de minuni?










Am plecat agale de la Cetate... Atat de frumos a fost! Atat de frumos! Clipe de pace de liniste, de tihna de vacanta!
Si am plecat spre Apuseni!













Nu am vazut nicaieri frumuseti ca aici in zonele acestea. Atata verde crud, frumos, pur... 



Stiti unde e?
Manastirea Albac! Pohta ce-am pohtit!
Am pasit cu cutremur!
zorele mari, vesele...
biserica smerita, perfecta-perfecta...
Iar in Biserica... Maicuta Domnului si Dumnezeul Treimic


As fi vrut sa raman aici! Nu am vazut decat o maica. Nu am vorbit decat cu ea. Dar acolo, in locul acela,  e altceva!






Dar am plecat...bucati de suflet ramanand acolo...

Manastirea Lupsa...

Biserica manastirii cu hramul "Sfantul Mare Ierarh Nicolae", construita din lemn de stejar , este considerata cea mai veche biserica de lemn din Transilvania.  Dupa 1993 biserica a fost renovata fiind tencuita in interior si pictata. Alaturi de biserica s-a construit o cladire pentru staretie, chilii, trapeza si bucatarie.






Biserica cea noua









Aiud-ul...si singurul loc in care a plouat pret de... 3 minute.Atat. Rapa  robilor...jale, tristete, nu suntem vrednici, Doamne sa calcam aici, nu suntem vrednici...





Am plecat ducand o mare tristete din acest loc si mare  usurare ca am ajuns. Discutam cu parintele care m-a insotit in acest pelerinaj, cat de mult le datoram celor care si-au jerfit viata pentru libertatea noastra...si cat de bucuram ca ne putem ruga pentru ei in cadrul sfintei liturghii...
Am revenit la Ramet. Aici am dormit ultima seara din pelerinaj. Maica Pantelimona ne-a asteptat cu mare bucurie sa ne intoarcem...Ne insotise nepoata sfintiei sale, Teodora, o tanara de 16 ani care isi petrecea vacanta la Ramet, participand la slujbe, muncind la diverse ascultari pe care cu totii le au la Ramet, desi sunt...aproape 100 de maici.
Ziua urmatoare, dupa sfanta liturghie am plecat spre casa... Drumul a dus prin Sibiu...


Aici am mancat la o terasa in centru...Special, bucatoareasa ne-a facut ceva d e post, pentru ca era si vineri si incepuse  si postul Sfintei Marii. Nu va imaginati ce buna a fost! Si am mancat cu putina painica de la Ramet de la maici!


Manastirea Brancoveni!

Biserica veche...







Slujba de maslu...
mormantul parintelui Teofil


o ultima privire...
o floare...


un alt popas

si drum lung...



Sinaia


si noapte tarziu...acasa... am mult de scris...mult de povestit...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu