marți, 12 august 2014

Frumusetile tarii mele partea a V a-30 iulie 2014

Dupa sfanta liturghie de la Dorna Arini am plecat spre Sangeorz Bai. De fapt spre Manastirea Ramet, dar drumul lung trebuia sa treaca din Moldova spre mijlocul tarii si am ales un traseu care trebuia sa treaca pe la acesta statiune ... uitati ce frumoasa e tara noastra...

Bistrita si merele gigant , simbol al orasului

plina de flori care curgeau din ghivece...

Sangeorz Bai,statiunea atat de iubita in copilarie de o fetita pe care nu am cunoscut-o decat mare... si foarte marcata ca nu gaseste izvoarele din parc... si aproape nici parcul nu mai e...

iar am mancat... astazi mancare de post pentru ca era miercuri...

spre manastirea Parva

Manastirea Parva Rebra este o manastire inaltata in padurile dintre satele Parva si Rebra. Biserica se inalta pe locul unei foste biserici monahale din anul 1755. Manastirea Parva Rebra a fost desfiintata in anul 1782. Biserica din caramida a fost zidita in anul 1963. Abia in anul 1993 manastirea isi recapata viata de post si rugaciune de odinioara.
O doamna din Bistrita, cititoare a blogului meu si prietena pe fb mi-a vorbit de acesta manastire si mi-a spus ca acolo merge la slujbe.M-a impresionat pentru ca si doamna, ca si mine, face un efort de timp sa mearga la o alta biserica decat cea de langa casa ei.

Am gasit o manastire deosebit de frumoasa si cu niste constructii trainic!Ziduri groase...
lemn de stejar...
biserica foarte frumos pictata si o minunatie de catapeteasma...

totul intr-un peisaj de vis!
doi calugari, desi era abia trecuta  amiaza  si era cald, carau cu o roaba lemne...Ia priviti sub zid!

Am vorbit cu monahii, ne-au binecuvatat... o fata bantuia pe acolo, ca si noi, dorind sa vorbeasca cu un preot...unul dintre monahi a lasat roaba si a mers spre ea...oamenii au nevoie de ajutor, oamenii cauta ajutor in manastiri , oamenii vin la Hristos si prin ei, prin calugari, Iisus Hristos ii primeste.
Am sarutat portile din lemn , lucrate la Barsana. Multumesc, doamna Cecilia pentru ca m-ai ajutat sa ajung aici, la manastirea Parva. Poate candva o sa aud o sfanta liturghie aici, daca nu... pomeneste-ma si pe mine !
Am continuat drumul...

Clujul!

Catedrala Ortodoxă din Cluj, situată în Piața Avram Iancu, a fost ridicată în perioada anilor 1920-1930, imediat după unirea Transilvaniei cu România. Este unul din principalele edificii religioase din municipiul Cluj. Poartă hramul "Adormirea Maicii Domnului". În anul 1973, odată cu ridicarea scaunului eparhial al Clujului la rangul de arhiepiscopie, lăcașul de cult a devenit catedrală arhiepiscopală. Din anul 2006 edificiul servește drept catedrală a arhiepiscopului Vadului, Feleacului și Clujului, care este totodată și mitropolit al Clujului, Maramureșului și Sălajului.

Este în prezent a treia catedrală din România ca înălțime, după cea ortodoxă din Timișoara și cea evanghelică din Sibiu.

Lucrările de construcție au fost inițiate la 10 septembrie 1923, iar pe 7 octombrie 1923, a fost pusă piatra de temelie a catedralei, festivitate la care au participat prințul moștenitor Carol al României și primul ministru Ion I. C. Brătianu.

Construcția a durat zece ani, în prima fază, între 1923-1926 folosindu-se un schelet de beton armat în care s-a zidit cărămidă, în exterior montându-se piatră de Baciu și Bompotoc. La subsol a fost construită la final o criptă, în care au fost înmormântați ulterior episcopul Nicolae Ivan, arhiepiscopul Teofil Herineanu si mitropolitul Bartolomeu Anania.

Au fost efectuate lucrări de o specialitate ridicată pentru acele vremuri, cum ar fi construirea celor 4 turle care înconjoară turla centrală, sculptarea celor 18 coloane imense din rotonda turlei mari, medalioane sculptate în piatră, arce de piatră pe fațadele laterale.Intre  1996 si 1999 s-a desfasurat un amplu proces de restaurare a exteriorului catedralei, in timp ce, in interior, ansamblul iconografic in mozaic de Murano este in curs de realizare. Catedrala episcopala, in 1973 a devenit catedrala arhiepiscopala, iar din anul 2006 este catedrala mitropolitana.

Catedrala a fost înzestrată cu 4 clopote, aduse din Ungaria, cel mai mare dintre ele cântărind aproape 2 tone. Pictarea edificiului a fost realizată de profesorii Anastasie Demian și Catul Bogdan, de la Academia de Artă, în perioada 1928-1933.Intre  1996 si 1999 s-a desfasurat un amplu proces de restaurare a exteriorului catedralei, in timp ce, in interior, ansamblul iconografic in mozaic de Murano este in curs de realizare. Catedrala episcopala, in 1973 a devenit catedrala arhiepiscopala, iar din anul 2006 este catedrala mitropolitana.

Nu cred ca voi reusi sa va spun cat este de frumoasa! Este ...minunata... Era seara, inca nu incepuse vecernia , dar lumea se adunase acolo, unii se rugau, altii stateau linistiti privind exceptionale mozaicuri, nu stiu ce era acolo, dar era un loc viu, un loc de rugaciune cum nu am mai intalnit decat la catedrala din Iasi, la sfanta Parascheva.Am plecat fotografiind pana si pardoseala. Aceasta este! Va plac culorile?

Am fotografia si programul...poate vreti sa ajungeti...

Am zabovit in preajma catedralei...

parca nu as mai fi plecat...

Somesul mic
si rate salbatice in mijlocul orasului

dar am plecat...inca mai aveam de mers spre Ramet.
Din pacate am ratat drumul spre Manastirea Nicula! Nu va imaginati ce rau mi-a parut!Am considerat ca ...nu poti sa le ai pe toate si am luat asupra mea toata vina pentru care Maicuta nu ne-a primit. Aveam insa sa vad, ziua urmatoare ca nu este chiar asa! Maica Domnului ne vrea mereu la ea, eu sunt insa neatenta si e pacat sa dau vina pe ...altul!

Am intrat insa la manastirea Dumbrava. Vreti un Rai? Mergeti acolo!

Mănăstirea Dumbrava este un colț de rai unde se îngemănează rugăciunea cu munca. Aici în mod pilduitor slujirea lui Dumnezeu esteîntregită de slujirea semenilor, mai ales a celor aflați în dificultate.

Mănăstirea este construită pe terenul donat de locuitorii satului Dumbrava ce se află situate la limita dintre județele Alba și Cluj între localitățile Unirea (4 km) și Turda (15 km).

Piatra de temelie a fost pusă la 26 octombrie 1996 de către I.P.S. Andrei al Alba Iuliei, pe locul unde în anul 1703 preotul Ioan a fost martirizat pentru apărarea dreptei credințe, fiind ars de viu într-o căpiță cu fân.

Mănăstirea este contruită în formă de cetate cu clopotnița la intrare și biserica în centru. Biserica păstrează stilul românesc având pridvor, pronaos, naos și altar. Pictura a fost realizată în frescă, în stil neobiznatin de soții Crișan în anul 2000. În biserică se alfă Icoana Maicii Domnului care scaldă cu privirea sa blândă întregul lăcaș. Icoana a fost găsită în tencuiala bisericii din satul Dumbrava, fiind ea însăși o mărtuire a istoriei zbuciumate de pe aceste meleaguri. Catapeteasma bisericii este lucrată în lemn de cireș de meșteri bistrițeni în patru registre: icoane împărătești, praznical, apostoli și prooroci. Sfințirea bisericii a avut loc la 26 octombrie 2002 de către I.P.S. Andrei al Alba Iuliei și P.S. Visarion Rășinăreanul împreună cu un important sobor de preoți.

În sfântul lăcaș se oficiază zilnic Sfânta Liturghie și cele șapte laude la care participă viețuitorii mănăstirii și creștinii veniți să se închine și să se folosească. Obștea este formată din 26 de monahii și surori care se nevoiesc și se îngrijesc de bunul mers al mănăstirii sub îndrumarea Prea Cuviosului Arhimandrit Vasile.
sursahttp://www.manastireadumbrava.ro/?page_id=2

Manastirea Dumbrava

o maica uda fara graba , dar sigur cu rugaciune,florile...

as fi dormit acolo... Manastirea are si un asezamant social...