marți, 30 septembrie 2014

Vecernie la Acoperamantul Maicii Domnului

Era un timp in care, in ziua acesta, la ora acesta, pregateam aperitivele pentru masa festiva de maine. Sau cautam prin magazine cadouri. Sau eram la coafor si ma priveam in oglinzile mari ale salonului.
Era un timp in care "nu exista" vecernia de acesta mare sarbatoare.Sigur nici nu stiam ca biserica de la manastire este deschisa in fiecare zi!Si ca sunt slujbe si dimineata si seara... 
 Era un timp in care Grig, in ziua acesta, la ora acesta, se pregatea sa vina acasa, sa mai facem niste planuri pentru cum sa petrecem ziua care urmeaza. Copiii fie erau mici  si nu stiau decat ca e sarbatoare,era ziua lui tati, fie erau mari si complotau cu mine ce cadou sa luam.
Si eram fericiti!
Era un timp in care nu exista vecernia la acesta mare sarbatoare.Nici sfanta liturghie. Nici pomenirea celor adormiti.
 Acum in bucataria mea fierbe graul pentru coliva , iar eu astept sa fie fiert ca sa pot pleca la vecernie. Copiii sunt mari, sunt la casele lor, muncesc, iubesc, isi construiesc  vietile in care noi, parintii lor  totusi suntem stalpii de sustinere:unul aici...altul Dincolo!
Mai suntem fericiti?
Cum am putea sa fim fericiti cand  suntem despartiti?
.........................................................................................................................................................
Am fost la vecernie! Am fiert graul si am iesit din casa! Spre locul in care Grig a primit slujba inmormantarii, Manastirea Sfintii Voievozi Mihail si Gavriil.
Am ajuns dupa ce incepuse vecernia, dar am fost acolo cand  preotii se rugau"Învredniceşte-ne, Doamne, în seara aceasta, fără de păcat să ne păzim noi. Bine eşti cuvântat, Doamne, Dumnezeul părinţilor noştri şi lăudat şi preaslăvit este numele Tău în veci. Amin. Fie Doamne mila Ta spre noi, precum am nădăjduit întru Tine. Bine eşti cuvântat Doamne, învaţă-ne pe noi îndreptările Tale. Bine eşti cuvântat Stăpâne, întelepteşte-mă cu îndreptările Tale. Bine eşti cuvântat Sfinte, luminează-mă cu îndreptările Tale. Doamne, mila Ta este în veac; lucrurile mânilor Tale nu le trece cu vederea. Ţie se cuvine laudă, Ţie se cuvine cântare, Ţie slavă se cuvine: Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor." 
Am ingenunchiat si brusc mi l-am amintit pe Grig exact asa cum era  si  am spus pentru el, ca si cand eu sunt el..."Acum liberează pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace; că au văzut ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feţei tuturor popoarelor: lumină spre descoperirea neamurilor şi slavă poporului Tău Israel."
Incet , exact cum spune si David .."soarele şi-a cunoscut apusul său. Pus-ai întuneric şi s-a făcut noapte..."a urmat utrenia ...Am petrecut in biserica restul de seara, inceputul noptii...
 Cred ca a fost putina lume, oamenii inca nu stiu cat de mare e sarbatoarea acesta, asa cum nici noi nu stiam.
Ma gandesc la noi, cei de atunci si spun cu vorbele sfantului Augustin"Târziu de tot te-am iubit, o, tu, Frumusețe atât de veche, și totuși atât de nouă, târziu de tot te-am iu­bit. Și iată că tu te aflai înlăuntrul meu, iar eu în afară, și eu acolo, în afară, te căutam… Tu erai cu mine, dar eu nu eram cu tine… M-ai chemat și m-ai strigat și ai pus capăt surzeniei mele. Ai fulgerat și ai strălucit, și ai alungat orbirea mea; ai răspândit mireasmă și eu am inspirat, și acum te urmez cu înfocare; am gustat din tine și acum sunt înfometat și însetat după tine; m-ai atins doar și m-am și aprins de dor după pacea ta”.
Stiu este tarziu.Tarziu l-am cunoscut pe Dumnezeu!Si daca Grig nu ar fi murit inca mai sovaiam sa intru in biserica.
Maine Grig ar fi implinit 57 de ani! A ramas insa la abia 50! Si il revad in maturitatea extraordinara pe care o avea, il vad asa, ca la ultima lui aniversare. Eram atat de fericiti ca implineste 50 de ani incat as fi dorit o multime de petreceri. El insa a vrut doar doua:una cu prietenii nostrii cei mai buni, a fost atat de bucuros incat si-a luat o zi liber de la activitatile lui atat de stresante si  a gatit pentru noi, peste , a inventat un sos alb minunat, ne-a rasfatat ca si cand era ziua noastra nu a lui... si alta petrecere in familia lui  cu parintii si fratii...Momentul cel mai frumos a fost cel al cadoului pentru el, cel in care a zis:
-... eu totdeauna am vrut cei mai bun pentru voi!
si eu l-am imbratisat...
Inlacrimata asa cum sunt acum, totdeauna in acesta zi...
Tarziu, tarziu am aflat ca 1 octombrie e sarbatoare, este Acoperamantul Maicii Domnului!Era primul an dupa moartea lui, 2008. Si de atunci , pe 1 octombrie o cinstesc pe Maica Domnului ! Si cinstind-o o rog, o rog amintindu-mi-o in toate icoanele in care am vazut-o, la Nicula si la Rohia, la Patriarhie si la Closca, la Poceeav si la Vlaherne...O rog sa-l ocopere si pe el, pe dragul meu, pe care nimeni nu l-a invatat ca ziua lui de nastere era zi de mare praznuire, sa-l acopere cu cinstitul acoperamant si sa-L roage pe Fiul ei, sa-i daruiasca iertare de greseli si mantuire, o maica... acest dar...mantuirea!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu