4 Iulie. Biserica noastra ortodoxa il praznuieste astazi pe Sfantul Andrei Criteanul. Il iubesc pe Sfantul Andrei Criteanu. Este o iubire pe care o port in suflet de acum trei ani, din Postul Mare, cand am ascultat prima data Canonul Cel Mare. Il ascultam la calculator in diverse inregistrari, cel mai adesea parca psaltii de la Manastirea Radu Voda, citindu-l si plangand. Seara il ascultam in catedrala mea draga, recitat bland de episcopul nostru si ma durea inima si mai tare. Ma gandeam ca doar pacatele mele il fac pe acesta, PS-ul cu viata curata si sfanta sa spuna pacatele mele public: eu pacatosul, eu desfranatul, eu cel pierdut, dar eu cel cu iubire atat de mare si cu ura atat de violenta a pacatelor incat ma sufocam in suspine... Am pierdut din durere... pentru pacatele mele multe, Dumnezeu mi-a luat din plans. Dar a ramas iubirea pentru sfant!
Sfantul Andrei Criteanul s-a nascut la Damasc, in jurul anului 660, sub
stapanire musulmana, intr-o familie crestina care i-a dat o educatie
aleasa. A fost mut pana la cativa ani cand dupa sfanta impartasanie a
vorbit brusc. Si de atunci vorbeste continuu. Mai tarziu, el devine
monah in "Fratia Sfantului Mormant" - Ierusalim, fapt
pentru care a fost mai tarziu supranumit si "Ierusalimiteanul".
Devine
secretar al patriarhului de Ierusalim, iar in 685, in calitate de
delegat al acestuia, semneaza la Constantinopol actele Sinodului al
VI-lea Ecumenic, care a condamnat in 681 erezia monotelita (a unei
singure vointe in persoana Domnului nostru Iisus Hristos).Monahul
Andrei ramane in Constantinopol, unde i se incredinteaza conducerea
unei importante opere social-filantropice, in special conducerea unui
orfelinat si a unei case pentru batrani, lucrare sociala foarte
populara pentru Biserica bizantina din acea vreme.In anul 692, a fost
ales episcop de Gortyna, in Creta. De aici a primit si numele de
"Cretanul" sau "Criteanul", pe care i l-a dat
traditia bisericeasca. Andrei Criteanul a fost un mare episcop
misionar. A construit biserici, a infiintat manastiri, a dezvoltat
lucrarea filantropica a Bisericii, s-a ocupat de educatia tineretului
din eparhia sa, a ajutat pe crestinii care au suferit de pe urma
incursiunilor musulmanilor in insula etc. A fost un bun predicator,
iar pentru a incuraja participarea poporului la viata liturgica a
Bisericii a compus o multime de imne liturgice. El este considerat
cel dintai autor de canoane liturgice, intre care cel mai renumit
este Canonul cel Mare, care a intrat in cartea Triodul si constituie
o piesa liturgica deosebit de importanta pentru perioada Postului
Sfintelor Pasti. Sfantul Andrei Criteanul a trecut la viata
vesnica in anul 740, pe cand se intorcea de la
Constantinopol spre Creta. De aceea, mormantul sau nu se afla in
Creta, ci in localitatea Eresos din insula Mitilina (Lesbos).
Inspirate
de Dumnezeu lucrarile sfantului Andrei Criteanul reprezinta adevarate
diamante pentru slujbele bisericii.
Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane spune despre Canonul cel Mare urmatoarele:
"Ce
contine Canonul cel Mare ?
Acest
bogat si frumos canon este, in acelasi timp, meditatie biblica si
rugaciune de pocainta. Canonul Sfantului Andrei Criteanul este un
dialog al omului pacatos cu propria sa constiinta, luminata de
citirea Sfintei Scripturi. Sufletul care se pocaieste plange ca nu a
urmat pilda luminoasa a dreptilor virtuosi, ci robia patimilor
aratate in multi pacatosi, dintre care unii nu s-au pocait, iar altii
s-au mantuit tocmai fiindca s-au pocait.
Cu
inima plina de smerenia vamesului, cu strigatul de iertare al fiului
risipitor si cu gandul la infricosatoarea judecata, despre care
vorbesc Evangheliile primelor trei duminici ale Triodului, autorul
Canonului cel Mare ne arata, deodata, durerea si puterea pocaintei,
leac si lumina a invierii sufletului din moartea pacatului.
Rugaciunea
vamesului "Dumnezeule, miluieste-ma pe mine pacatosul!"
devine, in Canonul Sfantului Andrei Criteanul, ritmul si respiratia
pocaintei in staruitorul stih: "Miluieste-ma, Dumnezeule,
miluieste-ma!"
Pocainta-rugaciune
a fiului risipitor: "Parinte, gresit-am la cer si inaintea ta,
nu mai sunt vrednic sa ma numesc fiul tau, primeste-ma ca pe una din
slugile tale" ia accentul unui regret nesfarsit pentru pacat, ca
pierdere si moarte a sufletului care valoreaza mai mult decat toata
lumea materiala: "Ia aminte, Cerule, si voi grai; pamantule,
primeste in urechi glasul celui ce se pocaieste lui Dumnezeu si-L
lauda pe Dansul." (Cantarea a II-a, 2)
Pacatul
este alipirea sufletului de cele pamantesti, incat: "toata
mintea tarana mi-am facut" (Cantarea a II-a, 6). Prin pacat se
pierde frumusetea nevinovatiei din Rai, se pustieste sufletul, se
schimba demnitatea omului in rusine, iar apropierea de Dumnezeu se
preface in instrainare de El.
Pacatul
pe care il descrie Canonul cel Mare nu este al unui singur om, ci al
firii omenesti cazute, incepand cu Adam si Eva. De aceea, Canonul cel
Mare imbina pocainta cu meditatia la caderile in pacat sau biruinta
asupra pacatului, asa cum se vad acestea in Sfanta
Scriptura. Canonul cel Mare se canta in Biserica in timpul
perioadei de pocainta a Postului Mare al Sfintelor Pasti, tocmai
pentru a se arata ca toti oamenii au nevoie de pocainta si de iertare
a pacatelor pentru a ajunge la mantuire.
Marii
pacatosi care s-au pocait si s-au ridicat din pacat si patimi devin
nu numai dascali ai pocaintei pentru intreaga Biserica, ci si
rugatori pentru cei ce se lupta cu pacatul sau se curata de el prin
pocainta.
Astfel,
Cuvioasa Maria
Egipteanca este invocata in Canonul cel Mare in stihul: "Cuvioasa
Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru noi pacatosii!". Iar
mai tarziu, Biserica a adaugat in Canonul Sfantului Andrei Criteanul
si stihul-ru-gaciune adresat chiar lui, autorului: "Cuvioase
Parinte Andrei, roaga-te lui Dumnezeu pentru noi pacatosii!"
Rugaciunile
din Canonul cel Mare adresate Maicii Domnului si Sfintilor
Apostoli arata, in general, legatura dintre pocainta si inviere,
dintre vremea Postului si sarbatoarea
Pastilor. "Apostoli, cei doisprezece de Dumnezeu alesi,
aduceti acum rugaciunea lui Hristos, ca sa trecem toti curgerea
postului, savarsind rugaciuni de umilinta si savarsind virtuti cu
osardie; ca in acest chip sa ajungem sa vedem invierea cea slavita a
lui Hristos Dumnezeu, slava si lauda aducand."
Maica
Domnului, care a purtat in pantecele ei si pe bratele ei pe
Hristos-Domnul, aratandu-L lumii, impreuna cu Apostolii care au
binevestit lumii pe Hristos, arata aici insasi taina Bisericii, in
care puterea si darul pocaintei devin pregatire si dor de inviere,
arvuna a vietii vesnice ca legatura de iubire a omului cu Dumnezeu.
Marturisirea
si preamarirea Sfintei Treimi in Canonul cel Mare arata ca pocainta
crestina este taina refacerii comuniunii oamenilor cu Sfanta
Treime. Botezati in numele Sfintei Treimi, crestinii
reinnoiesc Taina
Botezului prin lacrimile pocaintei, mor pentru pacat si
inviaza sufleteste pentru Hristos.
Marturisirea
dreptei credinte prin doxologie se leaga strans de redescoperirea
dreptei vietuiri prin pocainta. Milostivirea Sfintei, Celei de o
fiinta, de viata facatoarei si nedespartitei Treimi este temelia si
puterea care face ca "usile pocaintei" sa devina "portile
imparatiei cerurilor" deschise in inimile celor ce cauta
mantuirea si viata vesnica.
Un
alt element care sustine rugaciunea de pocainta si, in acelasi timp,
constituie semnul pocaintei profunde este plansul sau lacrimile
caintei. Lacrimile sunt un dar de la Dumnezeu. Lacrimile care
sustin rugaciunea de pocainta sunt numite intristarea cea dupa
Dumnezeu, dupa expresia Sfintilor Parinti.
Sfantul
Ioan Damaschinul explicand fericirea a doua, "Fericiti
cei ce plang ca aceia se vor mangaia", arata clar ca nu orice
plans aduce fericire, nu orice tanguire si lamentare este o virtute,
ci plansul pentru pacate, numai acela aduce mangaiere. Nu plansul
celui ce este suparat pentru ca ar fi dorit sa castige mai multi
bani, dar a castigat mai putini, sau a ratat o sansa de a ajunge
intr-un rang mai mare, dar nu a reusit.
Sfantul
Ioan Damaschinul arata ca nu acesta este plansul adevarat, ci acesta
este un plans egoist, un plans din orgoliu. Plansul adevarat este
regretul sau cainta pentru pacatele pe care le-am facut, regretul si
cainta pentru timpul pierdut, pentru energiile sufletesti si trupesti
pe care le-am cheltuit in zadar, fara nici un sens duhovnicesc si
fara nici o roada folositoare altora.
In
timpul Postului Mare in Triod se subliniaza legatura deosebita dintre
taina smochinului neroditor care s-a uscat pentru ca l-a blestemat
Hristos Domnul si existenta umana cea indepartata de Dumnezeu, care
nu aduce roada faptelor bune.
Sfantul
Andrei Criteanul si alti Sfinti Parinti, meditand la pilda
smochinului neroditor, cer lacrimile pocaintei ca sa ude cu ele
smochinul neroditor al sufletului pentru a nu se usca definitiv.
Iar Sfantul
Efrem Sirul ne spune ca sufletul omului pacatos este plin de
spinii pacatelor si de uscaciunea lipsei de iubire smerita fata de
Dumnezeu si fata de semeni, iar lacrimile pocaintei vin peste
sufletul acesta plin de spini si de uscaciune ca o ploaie curatitoare
si roditoare. in acest sens, Parintii duhovnicesti vorbesc despre
curgerea lacrimilor nevoitorilor sau ascetilor din pustie care
au facut roditoare pustia prin rodirea virtutilor. Nu e vorba
doar de pustia fizica, exterioara, ci, in primul rand, ei au
facut roditoare pustia sufletului pacatos, transformand-o intr-un sol
fertil al virtutilor.
Parintii
Bisericii, mari dascali si traitori ai pocaintei, au impartit
lacrimile in doua categorii: lacrimile de intristare numite si
"strapungerea inimii" si lacrimile bucuriei. Lacrimile de
intristare ard pacatul si spala sufletul pacatos precum focul curata
fierul de rugina. Aceste lacrimi pot continua si dupa ce au fost
iertate pacatele lor, ele transformandu-se in lacrimile bucuriei care
izvorasc din rugaciunea
curata. Insa in viata spirituala ortodoxa, lacrimile bucuriei se
dobandesc, in general, dupa ce credinciosul a trecut prin lacrimile
pocaintei. Acest adevar ni-l arata Sfantul
Ioan Scararul care, in lucrarea sa Scara virtutilor,
vorbeste despre "lacrimile pocaintei celei de bucurie
aducatoare", adica despre bucuria iertarii, bucuria ridicarii,
bucuria invierii sufletului din moartea pacatului.
Dupa
impacarea omului cu Dumnezeu prin Spovedanie, lacrimile pocaintei
aduc pace in suflet. Lacrimile nu sunt un scop in sine, dar sunt
semnul caintei profunde si semnul bucuriei iertarii si al refacerii
comuniunii cu Dumnezeu, Izvorul bucuriei.
Cantarile
noastre bisericesti compuse, in general, de monahi care au plans o
viata intreaga, care s-au invrednicit de lacrimile pocaintei si de
lacrimile bucuriei, contin o bucurie pasnica si pacificatoare. Ele nu
urmeaza ritmul naturii impatimite de placeri, ci urmeaza ritmul
metaniilor, acela al pocaintei. O astfel de muzica ne ajuta la
sustinerea rugaciunii de pocainta.
Muzica
din timpul Postului Mare este adaptata acestei perioade, dupa cum si
vesmintele
liturgice, de culoare cernita, inchisa, ne antreneaza in
interioritatea pocaintei; ele ne cheama sa privim nu atat la
solemnitatea slujbelor exterioare, cat la saracia sufletului nostru
slabit de pacate, pentru a aduna, prin smerita rugaciune, comori de
lumina in inima.
Totusi,
intrucat pocainta are ca scop bucuria invierii, sambata si duminica
din timpul Postului Mare, Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur si cea
a Sfantului Vasile cel Mare se savarsesc in vesminte luminate, iar
miercurea si vinerea, Liturghia Darurilor mai Inainte Sfintite unita
cu Vecernia, ca semn de pocainta, se savarseste in vesminte cernite.
Aceasta Liturghie este savarsita pentru impartasire euharistica mai
intensa intrucat si postul acesta este mai intens sau mai sever.
In
Biserica veche nu se savarsea Liturghia
Darurilor mai inainte sfintite dimineata, ci seara, la vecernie.
In mediul rural, primavara, oamenii mergeau in timpul zilei la camp,
iar dupa munca de la camp, seara, veneau si se impartaseau, ca
pregatire pentru inviere, deoarece perioada Postului Sfintelor Pasti
este potrivita pentru invierea lenta a sufletului din moartea
pacatului si culmineaza cu explozia bucuriei invierii Domnului
din noaptea de Pasti."
Sa
ne adaugam patriarhului nostru si sa rugam pe Hristos Domnul si pe
toti sfintii Lui si astazi mai mult decat pe oricine, pe sfantul
Andrei Criteanul, sa ne ajute cu rugaciunile lor si sa ne daruiasca
puterea de a simti in suflet roadele pocaintei , adica sfintirea
vietii, dupa cum spune Sfantul Ioan Gura de Aur: "Noi daruim
ceea ce avem, postirea, ca sa primim ceea ce nu avem, nepatimirea."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu