luni, 27 iunie 2016

Schitul Closca / La praznuirea Nasterii Sfantului Ioan Botezatorul in miros de sanziene - partea I




Vineri de cu noapte am plecat la Closca .O doamna ducea intr-o cutie cativa bobocei de gasca si trei ratuste...ele urmand sa completeze gradina zoologica de la Closca...
 Drumul imi pare lung  cand  merg spre Closca.
Eram nerabdatoare  sa ma intalnesc cu Salomeea dar si sa vad  in biserica  cum sunt impodobite icoanele. Acolo...margarete proaspat rupte din gradina Salomeei impodobeau totul.




si pana sa inceapa slujba am iesit cu ea sa  vad gradina care a inviat sub mainile ei harnice









Si am intrat apoi cu mai mare bucurie pentru a participa la slujba conform cantarii :


"Veniti toti cu un glas sa laudam pe Ioan Botezatorul zicand Pe prietenul Mirelui  sa-l cinstim!"
Marimu-te pe tine, Sfinte Ioane Inaintemergatorule si Botezatorule al Domnului si cinstind praznuirea ta din cea stearpa...
Ca Sfant esti Dumnezeul nostru si Tie Slava inaltam ...

Marimu-te pe tine, Sfinte Ioane Inaintemergatorule si Botezatorule al Domnului si cinstind praznuirea ta din cea stearpa...
























Fraţilor, când păgânii care nu au lege, din fire fac ale legii, aceştia, neavând lege, îşi sunt loruşi lege, ceea ce arată fapta legii scrisă în inimile lor, prin mărturia conştiinţei lor şi prin judecăţile lor, care îi învinovăţesc sau îi şi apără, în ziua în care Dumnezeu va judeca, prin Iisus Hristos, după Evanghelia mea, cele ascunse ale oamenilor. Dar dacă tu te numeşti iudeu şi te rezemi pe lege şi te lauzi cu Dumnezeu, şi cunoşti voia Lui şi ştii să încuviinţezi cele bune, fiind învăţat din lege, şi eşti încredinţat că tu eşti călăuză orbilor, lumină celor ce sunt în întuneric, povăţuitor celor fără minte, învăţător celor nevârstnici, având în lege drepul cunoştiinţei şi al adevărului, deci tu, cel care înveţi pe altul, pe tine însuţi nu te înveţi? Tu, cel care propovăduieşti: Să nu furi - şi tu furi? Tu, cel care zici: Să nu săvârşeşti adulter, săvârşeşti adulter? Tu, cel care urăşti idolii, furi cele sfinte? Tu, care te lauzi cu legea, Îl necinsteşti pe Dumnezeu prin călcarea legii? «Căci numele lui Dumnezeu, din pricina voastră, este hulit între neamuri», precum este scris. Căci tăierea împrejur foloseşte, dacă păzeşti legea; dacă însă eşti călcător de lege, tăierea ta împrejur s-a făcut netăiere împrejur. Deci dacă cel netăiat împrejur păzeşte hotărârile legii, netăierea lui împrejur nu va fi, oare, socotită ca tăiere împrejur? Iar el - din fire netăiat împrejur, dar împlinitor al legii - nu te va judeca, oare, pe tine, care prin litera legii şi prin tăierea împrejur, eşti călcător de lege? Pentru că nu cel ce se arată pe din afară e iudeu, nici cea arătată pe dinafară în trup este tăiere împrejur; ci este iudeu cel întru ascuns, iar tăierea împrejur este aceea a inimii, în duh, nu în literă; a cărui laudă nu vine de la oameni, ci de la Dumnezeu.

Ap. Romani 2/ 14-29




Zis-a Domnul: aţi auzit că s-a zis celor de demult: să nu juri strâmb, ci să ţii înaintea Domnului jurămintele tale. Eu însă vă spun vouă: să nu vă juraţi nicidecum, nici pe cer, fiindcă este scaun al lui Dumnezeu; nici pe pământ, pentru că este aşternut al picioarelor Lui; şi nici pe Ierusalim, fiindcă este cetatea marelui împărat. Să nu te juri nici pe capul tău, fiindcă nu poţi să faci un fir de păr, alb sau negru; ci cuvântul vostru să fie: da, ce este da; nu, ce este nu; iar ce este mai mult decât acestea este de la cel viclean. Aţi auzit că s-a zis: ochi pentru ochi şi dinte pentru dinte. Eu însă vă spun vouă ca să nu staţi împotriva celui rău; iar cui te va lovi peste obrazul cel drept, întoarce-i şi pe celălalt; celui care voieşte să se judece cu tine şi să-ţi ia haina, lasă-i şi cămaşa. Iar dacă te va sili cineva să mergi o mie de paşi, mergi cu dânsul două mii.
Evanghelia dupa Matei  cap 5 ;33-41










Iubiţii mei !

Praznuim o nastere din cele trei nasteri fizice, dupa trup, praznuite anual, astfel praznuim:
- pe 25 decembrie nasterea dupa trup a Mantuitorului Iisus Hristos

-pe 8 septembrie nasterea Maicii Domnului

-24 iunie nastrea sfantului Ioan Botezatorul, a sfesnicului Luminii, Steaua Stelelor acum il numim la utrenie
.......................................................................................................................................................
Vom spune încă două cuvinte în jurul numelui, care la porunca lui Dumnezeu a fost dat unicului copil a lui Zaharia şi al Elisabetei. S-a numit Ioan. Ioan este un nume evreiesc şi înseamnă Darul lui Dumnezeu. Şi într-adevăr Ioan s-a dovedit un dar a lui Dumnezeu, o mare binefacere pentru omenire. Întreb: Sunt toţi copiii care vin în lume daruri ale lui Dumnezeu?Da, toţi copiii sunt daruri ale lui Dumnezeu. Dumnezeu prin mijlocirea părinţilor îi aduce în lume, ca să facă binele, să mulţumească părinţilor şi să fie un folos pentru omenire. Din nefericire însă mulţi din copii, pentru că nu au părinţi buni, cum au fost părinţii Sfântului Ioan, şi pentru că societatea noastră este foarte stricată şi zilnic dă exemple rele copiilor, de aceea mulţi copii dezertează de pe drumul cel drept pe care l-a trasat Hristos şi se strică, iar prin crimele pe care le fac devin un blestem şi o nenorocire pentru omenire.
Părinţi, mame şi taţi! Luaţi aminte la copii voştri. Creşteţi-i întru „învăţătura şi certarea Domnului”. Sădiţi în ei frica de Dumnezeu. Păziţi-i de anturajele rele. Şi atunci, copii voştri vor fi şi pentru voi şi pentru societate daruri ale lui Dumnezeu.........................................................................................











Parintele a cantat "Multi ani traiasca "tuturor celor care poarta acest nume al sfantului Ioan, tuturor celor care sunt nascuti in acesta zi, tuturor celor care sunt prezenti la slujba dar si tuturor ortodocsilor...



ne-a miruit...

si apoi ne-a indemnat sa mergem la trapeza sa mancam


Am ramas la Closca pentru cateva  zile...Am fost la doamna la care stau cand merg la Closca, doar am lasat bagajul si am iesit  foarte repede la pangarul, din poarta manastirii.Era foarte cald in casa dar si afara. Soarele ardea totul cu mii de dinti, dar mi-am impus sa nu zic nimic, doar sa ma bucur de toate clipele...
Imi era dor de slujbele de seara. Caldura din oras m-a facut sa nu mai merg seara la biserica , dar la Closca , biserica e langa casa, sau mai bine spus , biserica e casa   si atunci , acolo, in curtea aceia traiesc cand  merg la Closca.
Imi doream sa ajut dupa puterile mele destul de slabe,  in aceste zile in care m-am decis sa raman pentru slujbe la Closca.
Si am stat la pangar pana la ora la care a inceput vecernia...



Iubesc vecernia!

Psalmul 103
1. Binecuvintează, suflete al meu, pe Domnul! Doamne, Dumnezeul meu, măritu-Te-ai foarte.
2. Întru strălucire şi în mare podoabă Te-ai îmbrăcat; Cel ce Te îmbraci cu lumina ca ş i cu o haină;
3. Cel ce întinzi cerul ca un cort; Cel ce acoperi cu ape cele mai de deasupra ale lui;
4. Cel ce pui norii suirea Ta; Cel ce umbli peste aripile vânturilor;
5. Cel ce faci pe îngerii Tăi duhuri şi pe slugile Tale pară de foc;
6. Cel ce ai întemeiat pământul pe întărirea lui şi nu se va clătina în veacul veacului.
7. Adâncul ca o haină este îmbrăcămintea lui; peste munţi vor sta ape.
8. De certarea Ta vor fugi, de glasul tunetului Tău se vor înfricoşa.
9. Se suie munţi şi se coboară văi, în locul în care le-ai întemeiat pe ele.
10. Hotar ai pus, pe care nu-l vor trece şi nici nu se vor întoarce să acopere pământul.
11. Cel ce trimiţi izvoare în văi, prin mijlocul munţilor vor trece ape;
12. Adăpa-se-vor toate fiarele câmpului, asinii sălbatici setea îşi vor potoli.
13. Peste acelea păsările cerului vor locui; din mijlocul stâncilor vor da glas.
14. Cel ce adăpi munţii din cele mai de deasupra ale Tale, din rodul lucrurilor Tale se va sătura pământul.
15. Cel ce răsari iarbă dobitoacelor şi verdeaţă spre slujba oamenilor;
16. Ca să scoată pâine din pământ şi vinul veseleşte inima omului;
17. Ca să veselească faţa cu untdelemn şi pâinea inima omului o întăreşte.
18. Sătura-se-vor copacii câmpului, cedrii Libanului pe care i-ai sădit; acolo păsările îşi vor face cuib.
19. Locaşul cocostârcului în chiparoşi. Munţii cei înalţi adăpost cerbilor stâncile scăpare iepurilor.
20. Făcut-ai luna spre vremi, soarele şi-a cunoscut apusul său.
21. Pus-ai întuneric şi s-a făcut noapte, când vor ieşi toate fiarele pădurii;
22. Puii leilor mugesc ca să apuce şi să ceară de la Dumnezeu mâncarea lor.
23. Răsărit-a soarele şi s-au adunat şi în culcuşurile lor se vor culca.
24. Ieşi-va omul la lucrul său şi la lucrarea sa până seara.
25. Cât s-au mărit lucrurile Tale, Doamne, toate cu înţelepciune le-ai făcut! Umplutu-s-a pământul de zidirea Ta.
26. Marea aceasta este mare şi largă; acolo se găsesc târâtoare, cărora nu este număr, vietăţi mici şi mari.
27. Acolo corăbiile umblă; balaurul acesta pe care l-ai zidit, ca să se joace în ea.
28. Toate către Tine aşteaptă ca să le dai lor hrană la bună vreme.
29. Dându-le Tu lor, vor aduna, deschizând Tu mâna Ta, toate se vor umple de bunătăţi;
30. Dar întorcându-ţi Tu faţa Ta, se vor tulbura; lua-vei duhul lor şi se vor sfârşi şi în ţărână se vor întoarce.
31. Trimite-vei duhul Tău şi se vor zidi şi vei înnoi faţa pământului.
32. Fie slava Domnului în veac! Veseli-se-va Domnul de lucrurile Sale.
33. Cel ce caută spre pământ şi-l face pe el de se cutremură; Cel ce se atinge de munţi şi fumegă.
34. Cânta-voi Domnului în viaţa mea, cânta-voi Dumnezeului meu cât voi fi.
35. Plăcute să-I fie Lui cuvintele mele, iar eu mă voi veseli de Domnul.
36. Piară păcătoşii de pe pământ şi cei fără de lege, ca să nu mai fie. Binecuvintează, suflete al meu, pe Domnul.

Lumină lină se cânta la momentul aprinderii lumânărilor fiind cunoscut și sub numele de Cântarea la aprinderea lumânărilor...



ne-am continuat treaba in curtea manastirii, recunosc Salomeea a continuat, eu doar am intins furtunul cu care ea a inviorat  florile ... 

si am intrat apoi iar in biserica pentru pavecernita...


Slujba s-a terminat tarziu si noi in mare tacere ne-am imbratisat si ne-am despartit in poarta schitului...  fetele au plecat impreuna iar eu ...singura spre casa care imi este casa la Closca...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu