luni, 14 ianuarie 2013

Manastirea Antim

Sunt locuri pe care le iubesc atat de mult incat as putea sa traiesc acolo restul de viata si nu mi-ar trebui nimic.Cand intru pe poarta la Manastirea Antim, viata mea se schimba.Daca as ramane acolo, nu mi-ar fi dor de nimic.Port acest loc in inima mea . E bagajul de urgenta.E frig, e greu, e viscol, ma paraseste lumea, vreau eu sa parasesc...nu-i nimic!Las tot, dar nu pot lasa acest loc.El e in inima mea inscris.Era randuit sa ajung aici, stiind din prima clipa, cand am intrat, ca aici e altceva!Intru pe sub cloptnita si in fata, desi sunt cateva cladiri, care mai de care mai frumoasa...nimic nu se mai vede, doar ea, Biserica aceasta minunata.

Biserica este construita  dupa planurile, pe cheltuiala si cu iubirea totala a sfantului Antim Ivireanu în sec al XVIII-lea cu planul în formă de trefla; ferestrele sunt mari, cu ancadramente sculptate în piatră; rozete mari și bogate, pridvorul este deschis cu portal monumental, capitelurile și piedestalurile coloanelor sunt minunat ornamentate cu motive florale.
La restaurarea din 1863 s-au adăugat amvonul și cafasul, executate din lemn de stejar, de către Carol Storck, și având același model sculptural cu stranele.
Deasupra ușii de la intrare, sub pisanie se află decorația sculptată a emblemei Sfântului Antim, melcul, simbol al credinței și smereniei, încadrat de o cunună de lauri și având în partea superioară o stea.  Istoricii spun ca aceeași formă de melc a avut-o și prima cheie a ușii bisericii, fierăria broaștei aflându-se din 1855 în Muzeul Național.
Sculptată de Sfântul Antim însuși, ușa masivă de lemn de stejar de la intrarea în biserică,ma emotioneaza de fiecare data.Intru impingand-o cu bucurie dar si cu evlavie, o sarut indiferent de cei cu care sunt, sau cu care ma intersectez acolo.Este parca o taina duhovniceasca: nu putem intra în biserică decât prin lucrarea Păstorului care are ca „descuietoare” credința și smerenia.

Toate sculpturile din piatră ale tâmplei, ale picioarelor coloanelor și ale ancadramentelor, ca și pictura din biserica mare și din paraclis, au fost executate după schițele mitropolitului ctitor, care a și pictat câteva icoane pe fresca zidurilor, alături de Preda Zugravul; pictate de el sunt și cele două icoane: icoana Tuturor Sfinților și Icoana celor patru sfinți (Alexie, Nicolae, Antim și Agata).

In ziua de praznuire a Sfintei Mucenite Agata, adica pe 5 februarie 1713, prin descoperire dumnezeiasca, Sfantul Mitropolit Antim Ivireanul a hotarat sa cladeasca  aceasta manastire, pe locul unde, pana atunci, se afla o veche bisericuta de lemn, inchinata Sfantului Ierarh Nicolae (in aceasta se pastra Sfantul si Marele Mir).Pentru aceasta, in pridvor ne intampina in icoane mari, in mozaic, Sfanta Agata si Sfantul Nicolae, alaturi de Sfantul Alexie si sfantul Antim Ivireanu.

Sfintirea bisericii celei mari din Manastirea Antim a avut loc in anul 1715, dupa cum citim in pisania, frumos sculptata, asezata in cadrul portalului monumental al usii de la intrare. Pisania este scrisa in versuri, in limba greaca, ea marturisind urmatoarele:

"Biserica asta a Tuturor Sfintilor hramul,
S-a facut cu vrerea lui Dumnezeu, fire-a tuturora
Subt Stefan, cel care poarta numele Cantacuzino,
Stapan stralucit al Tarii Romanesti vestite,
De catre arhi-pastorul Antim Ungro-Vlahul,
Cel din Ivir, cum se vede din temelie.
Ca inchinatori zeilor fata de Dumnezeu,
Ca David fii si in Biserica Sfintilor
In anul de la mantuire, 1715."

Tâmpla de piatră, originală, a fost remontată în anul 1966, adăugându-i-se icoanele împărătești și cele praznicale, executate din mozaic.

Biserica nu pare foarte luminoasa pentru ca e una din putinele bisericii in care candelele sunt cu ulei si nu electrice, iar la sfetnice ard lumaniri de ceara!
Dar e o atmosfera extraordinara si o liniste deplina.Este ceva ce nu am mai trait nicaieri.La Antim e rugaciune care nu cred ca se opreste niciodata.In strani, la usa, calugari in varsta citesc pomelnice, la strana se canta, preotii in altar stau in liniste si in rugaciune, in biserica nu se aude niciun zgomot,nimeni nu se plimba, nimeni nu deranjeaza, nimeni nu iese in evidenta cu nimic.Nu stii cine sta langa tine si nici tu langa cine te asezi.Nu conteaza nimic, decat ceea ce se intampla acolo, in inima bisericii, in sfantul altar, ceea ce se aude acolo.Nu conteaza decat ceea ce e in altarul tau personal, in inima ta. Atat.Te conectezi cu rugacinile lor si ce ti-ar mai trebui?

Icoana Maicii Domnului si Icoana Rugului aprins.

Stranile deosebit de frumoase si de regula goale pentru ca, nu stiu cum, altfel ca la alte bisericii, credinciosii prefera sa stea in picioare si mai mult spre use.

Atatia ani, indiferent de vremuri, de regimuri care s-au succedat, acolo, la Antim au fost hraniti si ajutati oameni.La poarta gasesti cersetoari, dar care nu sunt agresivi, iar la pangar este ceea ce nu am vazut nicaieri, un caiet in care oricine poate sa scrie:vrei o gazda, vrei un loc de munca, ai nevoie de ceva? Notezi acolo si cineva te poate ajuta.

Am fost sambata aproape intreaga zi acolo.Am intrat  dimineata tremurand de bucurie si de emotie.Erau deja cateva luni decand nu mai fusesem.Dar nimic nu s-a schimbat! La strana acelasi calugar in varsta , ajutat cu smerenie de studenti la Teologie.Multi, multi studenti! Si foarte atenti la cantari.Din altar, cand te asteptai mai putin, parintele Marian, venea si el incet, aproape zburand si mai ...canta ceva.
I-am purtat cu mine, la Antim in mintea mea, in lacrima mea, pe toti cei pe care ii iubesc,cu bucuria plansului!Mireni si clerici.Prieteni cu totii si frati dupa Domnul! Acolo, in spatiul acela in care stiu ca a fost calugarit IPS Bartolomeu Anania, au trait  parintele Daniil,parintele Sofian, parintele Adrian, oameni pe care nu i-am cunoscut, dar care fac parte cumva din viata mea, pentru ca fiecare din ei, dupa randuiala lui Dumnezeu m-au ajutat punand in diverse moduri lucruri mari la inima mea, acolo, spuneam, ma regasesc usor in ascunzisurile sufletului meu si ma impac de fiecare data cu neputintele mele trecute, intelegand ca nu pot schimba nimic din trecutul meu, pot insa sa fiu un om care sa nu se mai rusineze total si pentru prezent, macar punand inceput bun vietii lui.
Cand am iesit dupa ore lungi si deosebit de frumoase, afara ninsese.Recunosc ca ridicand privirea spre icoanele mari ale sfantului Gheorghe si sfantul Dimitrie Izvoratorul de Mir, prin fereste, am vazut ca ningea, dar nimic nu m-a pregatit pentru imaginea pe care am avut-o!Zapada era deja de cativa centimetrii.

Am mers grabita spre pangar, cautand trandafirii pe care ii iubesc nespus, trandafirii care sunt acolo aproape tot timpul anului.!Erau si acum, ascunsi sub zapada.

Dar ei imi zambeau!Spunandu-mi ca ma recunosc, m-au asteptat neputand sa moara fara mangaierea mea si sarutul meu.Eu,la Manastirea  Antim...sarut trandafirii!Si ei ma stiu!

Si se plecau pana la pamant sub greutatea omatului

Am plecat  pentru putin timp,iar seara am revenit pentru vecernie cu litie.In blocurile din jur, poate erau oameni care ca si mine candva nu stiau ce se intampla alaturi, dincolo de zidurile manastirii.Dar in manastire se stie ce se intampla in lume, si ei, calugarii se roaga mult pentru noi.Si nu numai calugarii.Biserica era plina, plina ca intr-o zi de duminica.Cand am plecat noaptea tarziu tineam in mana ca pe o ofranda, bucata de paine de la litie.Sa o impart cu fiica mea mai tarziu, ca pe un dar minunat, pe care cei ai mei de acolo mi-l-au dat.Sa o mancam incet, putin cate putin, sa ajunga pana cand voi reveni!

1. Buna, ziua, doamna Dumitru.
    Un articol pe care l-am citit cu placere.
    Sunt un fost antimist si fost student teolog.
    Mi-am petrecut studentia la Antim. Am cantat in cor si am avut placerea sa si slujesc ulterior la altar. Pe vremea aceea (1998-2001), erau in viata Parintele Sofian, Parintele Adrian, Parintele profesor Petre David si actualul episcop Ciprian Campineanul (atunci ieromonah).
    Intr-adevar, o atmosfera deosebita la Antim, pentru o manastire aflata in plin centrul Bucurestiului. Slujba de sambata-seara si apoi Liturghia de duminica m-au "primenit" de fiecare data.
    Va recomand cu caldura Canonul Mare (in primele zile ale Postului Mare).
    Toate cele bune si continuati sa scrieti.

Nicolae Marinescu.

1. Nici nu stiti cata bucurie mi-ati facut!A fost ca si cand, la mine acasa, am reintalnit iar Antimul cu mare bucurie duhovniceasca.Duminica seara cand m-am intors in orasul meu(inainte sa scriu), la vecernie, parintele meu duhovnic m-a stropit cu multa aghiazma(poate chiar prea mult!) spunand"S-a intors antimista!".Iubirea pentru acel loc sfant ma face deci si pe mine antimista si sora cu ceilalti antimisti.Va multumesc pentru ca ati citit si pentru incurajari.Da, iubesc Canonul cel Mare, il ascult si in timpul anului si imi doresc sa-l traiesc intr-un an, acolo, in acel loc.Poate va fi un an...De mii de ori va multumesc.Si mai este ceva...PS CIPRIAN CAMPINEANUL...nu stiam ca a fost ieromonah la Antim, dar si eu si fiica mea Ruxandra il iubim tare mult!

2. Scuze pentru formulare. L-am pus pe PS Ciprian in aceeasi fraza cu duhovnicii care nu mai sunt in viata astazi, ca si cum si el era un "fost". Cred ca v-ati dat seama deja.
    Da, inca de cand era diacon, avea o voce calda si clara. Slujea impreuna cu fostul nostru dirijor, Nicolae Giolu, acum preot. va recomand un articol pe care l-am publicat la vremea aceea in Formula AS:
    E un interviu cu actualul staret, parintele Mihail.
    Doamne-ajuta!

1. Am inteles.Daca veti citi si despre Biserica Sfantul Spiridon o sa vedeti si niste fotografii in care apare si PS Ciprian Campineanu.
      Am citit cu mare placere articolul din revista As.Il urmaresc de cativa ani cu mare bucurie pe parintele arhimandrit Mihail Stanciu.Din pacate pentru noi, nu mai este decat rar la Antim, nu mai este staret,(staret este parintele Vincentiu , venit de la Manastirea Petru Voda) am inteles ca este plecat pentru studii in Grecia.Organizeaza niste cateheze foarte apreciate la Manastirea Antim, are multimi de fii duhovnicesti, dar...acum nu mai e tot timpul acolo. Blogul sfintiei sale Pater Mihail nu mai functioneaza de aproape doi ani...Dar Dumnezeu stie ce ne este de folos.Ma bucur ca ati revenit.Va doresc zile cu multe bucurii duhovnicesti si spor in tot ceea ce faceti.Si recunosc ca am citit destul de mult si cu mare placere niste postari foarte frumoase de pe blogmarinescu.ca.Nu stiu daca aveti vreo legatura, dar mie mi-a placut tare mult!

3. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

4. te-am cautat,atat de mult te-am cautat... nu stiam de unde sa te iau,cum sa ajung sa te aud iar. Ii multumesc lui Dumnezeu pentru tine si pentru reintalnire. Mama ta,Filofteia este inca in sirul meu de rugaciune. Buna regasire,Ella. Gata. Nu te mai las!

5. Dna Doina Elena, eu facusem referire doar la partea de final a "commentului", doar la adresa de email. Atat. Dar, dvs. hotarati ce stergeti si ce lasati.
    Cu sau fara acele cuvinte, bucuria reintalnirii nu o sa mi-o ia nimeni si nimic. Stiu ca la fel si dumneavoastra.
    O noapte binecuvantata va doresc !

6. Am constatat ca nu pot sterge decat tot comentariu. Eu ,in mod egoist,nedorind sa pierd un cuvant de-al tau, l-am salvat si il am.Ma gandesc cum sa-l pun totusi...Noapte buna,Ella mea draga!

7. Frumos.....Manastirea Antim este si locul meu de suflet......Nicaieri nu simt Sf Liturghie asa cum o simt la Antim.....iar privegherea de noapte....este minunata!! Multumesc mult pentru articol.....ati descris asa cum poti descrie cu sufletul.....