vineri, 20 aprilie 2018

Crimeea primavara 2018 /partea a doua a

Seara am iesit in oras...macar cativa pasi in Simferopol, macar o inghetata ... si multa  bucurie ca ne cunoastem...Stefan finul, Stefan nasul, Ioana, Anatolie... Lola si Mariana...Ruxi cea delicata, fiecare dintre noi bucurosi ca suntem pe acele pamanturi... 

















si dimineata devreme am plecat, tot cu Efrem , spre localitatea Bakhchisaray, cu Mănăstirea Adormirea Maicii Domnului, supranumită şi Lavra Crimeii (una din cele mai mari mănăstiri săpate în stâncă).


În vecinătatea Bakhchisaray există o mănăstire sculptată în stâncă 
Mănăstirea Adormirea Maicii Domnului , cea mai veche manastire din Crimeea .

Ea a  fost fondată cândva la sfârșitul secolului al VIII-lea - începutul secolului al IX-lea de către călugării greci. Aici a fost, în vecinătatea orașului, o icoană miraculoasă a Maicii Domnului, care a apărut oamenilor, așa că în stâncă a fost construit un templu. Manastirea a devenit un centru al Ortodoxiei secolului al 15-lea și a durat până în apropierea 1778 . După o perioadă lungă de dispariție în 1850, mănăstirea Adormirea Maicii Domnului a fost redeschisă și a crescut treptat la 5 biserici și multe alte clădiri. La începutul secolului al XX-lea, bolșevicii au închis-o din nou și au jefuit-o. In 1993 a fost deschisă o mănăstire, iar de atunci templul este restaurat din nou.

Am urcat usor pe o poteca serpuind in munte...pasi vioi,de dimineata frumoasa de primavara

liniste... pace... rugaciune...sfintenie...








si sus in munte avea sa ni se descopere o manastire cu ziduri albe, cocotata pe stanci... si in departare alte constructii... si chilii sapate direct in stanca muntelui






pe peretele de langa scari eficii... manastiri ortodoxe intre care am gasit Putna, Voronet, Sucevita, parti de suflet romanesc iubitor de Hristos si dovada universalitatii ortodoxiei 








Exact atunci clopotele bateau chemand la rugaciune si in procesiune , cu steaguri in fata si pretul cu vesmantul alb fluturand , credinciosii prezenti la slujba au inconjurat, pe poteci, manastirea.
Am asteptat in biserica intoarcerea lor si taierea artosului...apoi parintele ne-a miruit si ne-a daruit artos...














s-a deschis si biserica mare si acolo...acolo era Maica Domnului... 


Minunate locuri. Nu-s pictate ...nu sunt imbracate in aur...dar au in ele ceva atat de pretios care nu poate fi inteles decat de cei care au plans in aceste locuri...Mi-am plecat iar inima Maicii Domnului, Maicii mele si ea, stiind ca intr-o lume care mai mult ma sfasie decat ma iubeste, doar pe ea o am ocrotitoare si sprijin, a oblojit iar pana la un timp, viata mea , mereu facuta fasii...si o fasie de bucurie vremelnica si de durere profunda avea sa fie Crimeea...



Am revenit in lume pe aceleasi carari...dar alti oameni, pentru ca intr-o permanenta schimbare suntem...


 Am oprit pentru poze doar la Palatul lui Khan


Muzeul cunoscut în întreaga lume din Bakhchisaray se strecoară în istoria zorilor Khanatei din Crimeea sub conducerea dinastiei Gerai. Aici, între 16 și începutul secolului al XVIII-lea, întreaga viață politică, spirituală și culturală a fost concentrată. Palatul în sine este singurul exemplu al arhitecturii palatului Crimeea-Tătar și este recunoscut ca un monument cultural de importanță mondială.




si am continuat pelerinajul nostru spre Inkerman, spre sfantul Clement...
Manastirea Inkerman, zidita pe locul si pestera in care a vietuit Sfantul Clement Romanul, in vremea exilului sau, este o biserica ortodoxa din Crimea - Republica Autonoma Crimeea, Ucraina. Peninsula Crimeea se afla in nordul Marii Negre, la o distanta de mai putin de 800 de kilometri de granita estica a Romaniei.

Capitala acestei izolate republici este Simferopol. De-a lungul timpului, Crimeea a fascinat o multime de popoare, devenind, inca de la inceputurile acesteia, o raspantie de culturi: populatiile indigene antice, precum scitii si tatarii, s-au unit cu colonistii greci, romani si armeni.



In Crimeea exista peste 12.000 de vestigii istorice, culturale si arhitectonice: ruine antice grecesti, sit-uri medievale genoveze, armene, bizantine, tatare, palate rusesti ale epocii moderne si biserici unice. Ecaterina cea Mare a supranumit mica peninsula muntoasa din nordul Marii Negre "perla cea mai de seama a Coroanei Imperiale Ruse".

Inkerman este situat la 5 kilometri est de Sevastopol, la gurile raului Ciorna. Din punct de vedere administrativ, Inkerman este subordonat municipiului Sevastopol. Zona a fost locuita din timpuri stravechi.




Manastirea Inkerman - manastirea rupestra a Sfantului Clement Romanul

Manastirea Inkerman a fost construita pe locul in care a vietuit Sfantul Clement Romanul (secolul I), exilat de imparatul Traian si martirizat in Crimeea. Manastirea din Pestera Sfantului Clement Romanul a fost construita intre secolele al VII-lea si al IX-lea.

Locul de rugaciune din Inkerman s-a dezvoltat in secolele amintite, din an in an, pestera cu pestera, pana la ansamblul ce poate fi vazut inca si astazi. Locul pastreaza astazi 8 bisericute zidite in afara si in interiorul pesterilor, legate intre ele prin culoare sapate in piatra si scari. Dintre toate, Biserica Sfantului Clement este cea mai veche si cea mai iubita de catre credinciosii locului.



Inceputul vietii monastice in acest loc este o manifestare a unor probleme ale vremii, puterile seculare bizantine intrand intru-un oarecare conflict cu manastirile inchinate, ce castigasera foarte multe proprietati. Calugarii vremii, fiind acuzati, iar mai apoi condamnati ca idolatri, ei inchinandu-se Sfintelor Icoane, au fost fortati sa se casatoreasca sau sa intre in armata. Manastirile mari au fost inchise, iar posesiunile acestora au fost confiscate de catre puterea statala.

Datorita acestor masuri necuviincioase, calugarii s-au vazut nevoiti sa se retraga in colturi foarte izolate ale Imperiului, ori in alte tari. O parte dintre calugarii fugiti din Bizant au ajuns in Crimeea. Acestia sunt acei primi nevoitori de pe malurile raurilor din Inkerman care si-au sapat chilii si bisericute in malurile stancoase. Astfel, intregi orase monahale subterane au luat fiinta.



Se spune ca o icoana a Maicii Domnului cu Pruncul, luminata de o candela, a aparut pe inaltimile stancilor, aceasta fiind gasita de un pastor de oi. Printul din orasul apropiat a cerut pastorului sa-i aduca icoana in palat, lucru pe care l-a si facut. A doua zi insa, icoana disparuse, fiind gasita in locul unde aparuse in intaia oare, pe stanci. Alte incercari de a lua si pastra icoana s-au dovedit la fel de inutile.



Oamenii au inteles ca aceasta este voia lui Dumnezeu, motiv pentru care au si zidit o micuta capela in peretele raului, la o inaltime de 20 de metri. Pana la aceasta o serie de trepte abrupte purtau pasii inchinatorilor. Icoana a fost asezata in capela. Aceasta se petrecea insa prin secolul al XV-lea. Urme monahale s-au descoperit insa inca din secolul al IX-lea.

Initial, valea era populata de greci, au urmat mai apoi genovezii, morminte crestine din aceasta datand inca din secolul al VI-lea. Manastirea din vale a functionat si sub perioada de conducere tatara, care permitea prizonierilor rusi sa participe la sfintele slujbe savarsite aici.



La sapte ani dupa Revolutia din 1917, manastirea Inkerman a fost inchisa de catre Guvern. Fiind parasita, manastirea va cadea din ce in ce mai mult in distrugere, lucru voit de catre puterea sovietica. Manastirea a fost distrusa in perioada sovietica
sursa:https://www.crestinortodox.ro/biserica-lume/manastirea-inkerman-sfantul-clement-romanul-96623.html
















































Era cred, prazul, dar pentru noi starea de oboseala, sau de foame nu exista ...exista doar bucuria ca vedem astfel de locuri, ca ne inchinam atator sfinti aflati in bisericile multe in care am intrat...

Si Anatolie m-a chemat sa-l vad pe Vladica Ioan pe care atat de mult il iubesc...Si pana una alta...am asistat si la crestinarea unei fetite...atat de simplu, atat de firesc,doar cativa tineri: copilul,parintii copilului si parintii duhovnicesti...si un preot ...si peste toate Hristos in care si noi ne-am botezat!


si am plecat de aici, undeva dupa pranz... era soare , foarte cald si foarte frumos, pomii in floare ne bucurau cu frumusetea lor de primavara...
si....urma Hersones...un alt loc deosebit de frumos...






sfantul Andrei aratandu-ne calea!



si o biserica mare... o catedrala cu multe altare...catedrala sfantul cnez Vladimir , cel care a crestinat poporul rus in anul 988, construita pe locul catedralei in care cneazul Vladimir a fost botezat.

































Primele biserici subterane din spatiu slav orasul vechi grecesc Hersones.













si apoi in biserica inchinata  celor 7 sfinti martiri:
7 MARTIRI: EFREM, VASILEVS, EVGHENIE, AGATODOR, CAPITON, ELPIDIE şi ETERRIE

În anul al şaisprezecelea al împărăţiei lui Diocleţian, preasfinţitul Patriarh al Ierusalimului, Efrem, a trimis mulţi episcopi în diferite ţări ca să vestească apostoleşte cuvîntul lui Dumnezeu şi să propovăduiască pe Hristos. Dintre aceia, doi episcopi, Efrem şi Vasile, au mers în ţara Tavroschitiei; şi, ieşind în cetatea Cherson, s-au ostenit amîndoi, propovăduind pe adevăratul Dumnezeu, la acel popor fără Dumnezeu, luminînd pe cei întunecaţi cu întunericul închinării la idoli elineşti.

După aceea Sfîntul Efrem, lăsînd pe chersoneni în grija Sfîntului Vasile, a mers la sciţii care locuiau pe lîngă Dunăre şi acolo, propovăduind, pe mulţi i-a întors la Hristos. Iar după destule dureri şi osteneli ce a suferit în bunăvestirea lui Hristos, i s-a tăiat capul cu sabia, în ziua a şaptea a lunii martie. Iar Sfîntul Vasile, văzînd în Herson rătăcirea necredinciosului popor şi calea cea dreaptă a mîntuirii arătînd-o lor, a pornit cu mînie pe popor; şi, prinzîndu-l acei păgîni, l-au bătut fără milă şi l-au izgonit din cetate. Apoi el, ducîndu-se într-un munte, şedea într-o peşteră; iar depărtarea acelui munte de cetatea Herson era ca la o sută de stadii şi se numea Partenon, adică fecioresc; deoarece într-acel munte a fost o capişte de idoli a unei fecioare, zeiţă elinească.


Într-acel munte şezînd, Sfîntul Vasile se bucura cu duhul că s-a învrednicit pentru Hristos a suferi răni şi izgonire, însă se mîhnea şi se tînguia pentru pierderea sufletelor omeneşti celor înşelate de diavol şi, pentru întoarcerea lor, se ruga lui Dumnezeu cu lacrimi. Nu după mult timp, oarecărui boier hersonean i-a murit singurul copil pe care-l avea şi l-a îngropat afară din cetate; iar părinţii lui cu multă jale şedeau lîngă mormînt trişti şi plîngînd. Sosind noaptea, iar ei neplecînd încă de la mormîntul fiului lor, li s-a arătat în vis fiul lor care murise, zicîndu-le: „Pentru ce plîngeţi şi vă tînguiţi de moartea mea? Nu puteţi să mă luaţi de aici viu, că zeii noştri nu pot să mă învie, fiind idoli neînsufleţiţi, învăţîndu-se de diavol spre amăgirea şi pierderea oamenilor. Dar de voiţi să mă aveţi viu, rugaţi pe omul acela străin pe care bătîndu-l l-aţi izgonit, ca să se roage pentru mine la Dumnezeul lui, şi să credeţi în Acel Dumnezeu, pe care el Îl propovăduieşte. Căci Acela este adevăratul Dumnezeu, Care are stăpînire peste cei vii şi peste cei morţi, puternic ca să mă scoale din morţi, cu rugăciunile acelui bărbat care de voi este mîhnit”. Deşteptîndu-se din somn acei părinţi, şi-au spus unul altuia vedenia lor şi, văzînd-o potrivită, foarte s-au mirat şi s-au veselit; apoi, îndată alergînd în cetate, au spus vecinilor şi prietenilor lor.

După ce s-a făcut ziuă, îndată cercetară pe omul lui Dumnezeu pretutindeni şi l-au aflat în peştera cea mai sus pomenită. Boierul acela cu casnicii săi mergînd la el, au căzut la sfintele lui picioare, rugîndu-l să învie pe fiul lor. Iar Sfîntul se lepăda, zicînd: „Cum pot eu să fac aceasta, fiind om păcătos? Dar de veţi crede în Dumnezeul Cel propovăduit de mine, apoi veţi cîştiga ceea ce cereţi; că Acela este singur puternic a învia morţi din mormînt”. Iar ei au zis: „Dacă vom avea pe fiul nostru viu, apoi toate cele ce vei voi şi vei porunci, repede le vom face”. Iar omul lui Dumnezeu, Vasile, sculîndu-se, a mers împreună cu dînşii la mormînt şi, după ce a prăvălit piatra de pe mormînt, a intrat înăuntru. Apoi, făcînd semnul Crucii spre cel mort, s-a rugat lui Dumnezeu. După aceea luînd apă şi sfinţind-o, a turnat peste cel mort, chemînd pe Preasfînta Treime în chipul Sfîntului Botez.

Atunci îndată a înviat mortul şi a grăit, slăvind pe Dumnezeu, şi a cuprins spaimă mare pe toţi cei ce erau acolo şi bucurie negrăită celor ce-l născuseră. Şi cădeau la picioarele arhiereului, numindu-l mare, iar pe Dumnezeul Cel propovăduit de dînsul mărturisindu-L că este adevărat şi atotputernic. Apoi, luînd pe arhiereul lui Dumnezeu, pe Sfîntul Vasile, l-au dus în cetate cu mare cinste şi s-a botezat boierul acela împreună cu toată casa sa, crezînd în Hristos. Deci mulţi din popor văzînd acea minune, s-au unit cu cei credincioşi şi creştea Biserica lui Hristos în Herson; iar capiştele cele necurate elineşti se împuţinau cu încetul.

Diavolul, văzînd aceasta, a intrat în inima iudeilor celor ce locuiau în Herson. Aceia au îndemnat pe elini ca să se scoale asupra creştinilor, iar mai vîrtos asupra Sfîntului Vasile, mai marele lor, ca să-l ucidă. Căci ziceau astfel: „Se va risipi cu înlesnire creştinătatea, dacă se va ucide dascălul lor”. Deci s-a adunat nenumărată mulţime de păgîni înarmaţi, şi au năvălit fără de veste cu zgomot asupra arhiereului lui Dumnezeu şi, trăgîndu-l afară din casa lui, i-au legat picioarele şi l-au tîrît pe uliţele cetăţii, călcîndu-l cu picioarele şi ucigîndu-l cu pietre. Tîrîndu-l la locul unde creştinii puseseră un stîlp şi o cruce, acolo arhiereul lui Dumnezeu, Vasile, şi-a dat sfîntul său suflet în mîinile lui Dumnezeu, sfîrşindu-se muceniceşte, în a şaptea zi a lunii martie, în care şi Sfîntul Efrem a fost tăiat de sciţi cu sabia. Iar trupul Sfîntului Vasile l-au tîrît afară de porţile cetăţii şi l-au aruncat spre mîncarea cîinilor şi a păsărilor, unde zăcu multe zile fără îngropare. Însă, prin grija lui Dumnezeu, era nevătămat, căci noaptea se arăta deasupra acestui mucenicesc trup o stea prealuminoasă şi un lup, şezînd aproape, îl păzea de cîini; iar ziua zbura un vultur pe deasupra trupului, nelăsînd să se apropie păsările cele mîncătoare de trupuri, pînă ce creştinii, furîndu-l noaptea, l-au îngropat cu cinste.

După uciderea Sfîntului episcop Vasile, unul din ucenicii lui, înnoptînd cu corabia în latura Helespontului, a aflat acolo trei episcopi, ostenindu-se întru bunavestire a lui Hristos, pe Evghenie, Elpidie şi Agatodor. Aceia, împreună cu Sfinţii Efrem şi Vasile, fuseseră trimişi la propovăduire de preasfinţitul Ermon, patriarhul Ierusalimului. Pe aceia ucenicul aflîndu-i acolo, le-a spus despre sfîrşitul Sfîntului Vasile; iar ei auzind, au preamărit pe Dumnezeu, Cel ce a încununat cu mucenicească cunună pe plăcutul Său. După aceea sfătuindu-se, s-au suit într-o corabie şi au plutit la cetatea Hersonului, voind să urmeze Sfîntului Vasile. Şi, propovăduind în Herson pe Hristos Dumnezeu, se adăuga în toate părţile numărul credincioşilor.

Însă precum a înarmat diavolul asupra Sfîntului Vasile pe iudei şi pe elini, tot astfel i-a înarmat şi asupra lor. Că, adunîndu-se mulţimea lor, au prins pe sfinţii episcopi şi i-au tîrît legaţi pe cale, bătîndu-i cu lemne şi cu pietre, pînă ce sfinţii mucenici şi-au dat cinstitele lor suflete în mîinile Domnului. Iar trupurile lor le-au tras afară din cetate pe poarta prin care s-a obişnuit a scoate la îngropare pe cei morţi; şi le-au aruncat afară neîngropate, spre mîncarea cîinilor şi a păsărilor. Însă creştinii, luîndu-le în taină, le-au dat cinstitei îngropări. Deci sfinţii trei episcopi, Evghenie, Elpidie şi Agatodor, au pătimit după un an de la uciderea Sfîntului Vasile, în aceeaşi zi, adică la şapte martie.

După cîţiva ani a fost trimis la Herson episcopul Eterie de către patriarhul Ierusalimului, în zilele marelui Constantin, care începuse a veni la credinţă. Văzînd Sfîntul Eterie în Herson cumplita necredinţă a poporului, care nu îngăduia cît de puţin pe creştini în cetate, s-a dus la Constantinopol, la împăratul Constantin şi s-a jeluit asupra necuratului popor din Herson care strîmtora pe creştini. Iar împăratul a dat poruncă să locuiască creştinii în Herson în linişte şi să facă adunările lor, spre lauda lui Dumnezeu, fără nici o opreală, iar toţi cei ce li se vor împotrivi să se izgonească afară din cetate. Cu această poruncă împărătească, Sfîntul Eterie întorcîndu-se în Herson, a veselit foarte mult turma lui Hristos, iar necredincioşii s-au mîhnit şi s-au tulburat.

Zidind episcopul în cetate o biserică creştinească şi toate bine întocmindu-le, iarăşi s-a dus la împărat ca să-i dea mulţumire pentru acea facere de bine. Iar cînd se întorcea, a căzut în boală şi, ajungînd cu corabia la ostrovul Aas, a sosit sfîrşitul vieţii sale celei vremelnice şi începutul celei veşnice. Acolo îngropîndu-l, credincioşii au pus deasupra mormîntului său o cruce; şi au crescut copaci înalţi, care arătau de departe mormîntul sfîntului. Sfîrşitul Sfîntului Eterie a fost în şapte zile ale lunii martie, în care s-au săvîrşit şi cei mai dinainte episcopi.

Înştiinţîndu-se creştinii despre Sfîntul Eterie, au plîns mult după dînsul, apoi au trimis la împăratul Constantin, înştiinţîndu-l despre sfîrşitul episcopului lor şi au cerut altul în locul aceluia. Apoi s-a trimis în locul lui Eterie, fericitul Capiton, episcopul Bisericii din Herson, şi s-a primit de credincioşi cu bucurie. După aceea, adunîndu-se mulţimea poporului necredincios şi apropiindu-se acel episcop nou, cerea de la dînsul semne, ca să-şi adeverească credinţa cu minune că este dreaptă, ca astfel şi ei să poată a se încredinţa. Deci ziceau astfel: „Să se aprindă un cuptor mare de foc şi să intre în el episcopul creştin. Şi de nu va arde, ci va fi viu, apoi cu toţii ne vom boteza!”

Sfîntul Capiton, nădăjduind spre Dumnezeu, s-a învoit cu sfatul lor şi a poruncit ca să se facă un cuptor mare, anume pentru aceasta pregătit. Aprinzîndu-se cuptorul foarte tare, sfîntul episcop – pe cînd tot poporul privea la el -, şi-a pus omoforul şi se ruga lui Dumnezeu cu umilinţă ca să-şi arate puterea Sa cea dumnezeiască, precum altădată în cuptorul Babilonului, pentru încredinţarea poporului necredincios. După multă rugăciune, diaconul a strigat cu mare glas: „Să luăm aminte!” Atunci arhiereul a intrat în cuptor şi a stat în văpaia aceea un ceas, rugîndu-se cu mîinile întinse spre cer, dar n-a primit nici o vătămare din acea văpaie mare de foc. Apoi, luînd cărbuni aprinşi în felonul său, a ieşit la popor fără de nici o vătămare, şi toţi erau cuprinşi de mare mirare şi de frică, privind la acea slăvită minune – căci focul nu se atinsese nici de veşmintele lui, ba încă şi felonul plin de cărbuni aprinşi nu se aprinsese -, şi cu mare glas şi cu o gură au strigat: „Unul este Dumnezeu, Dumnezeul creştinilor, Cel mare şi tare, Care a păzit pe robul Său nears în cuptor”.

Atunci toată cetatea Herson şi ţara aceea au primit credinţa creştină, prin acea minune slăvită fiind încredinţaţi. Şi s-a vestit acea minune marelui Constantin, cum şi la întîiul Sinod a toată lumea din Niceea, adică a celor 318 Sfinţi Părinţi; şi toţi preamărind pe Dumnezeu, se minunau de credinţa cea mare şi de îndrăzneala către Dumnezeu a Sfîntului episcop Capiton. Iar după cîţiva ani, Sfîntul Capiton, plecînd cu corabia din Herson la Constantinopol s-a ridicat o furtună mare şi corabia a fost aruncată de valuri spre gura rîului Nipru. Acolo se aflau nişte oameni necredincioşi şi fără de Dumnezeu, şi, scoţînd pe toţi cîţi se aflau în corabie şi toate jefuindu-le, numai pe singur arhiereul lui Dumnezeu, Capiton, l-au înecat în apă.

Aşa s-a sfîrşit muceniceşte, în douăzeci şi una de zile ale lunii decembrie; însă pomenirea lui este numărată cu cei dinainte arhierei din Herson care au pătimit în ziua a şaptea a lunii martie; deoarece şi sfîntul lui suflet este împreunat cu ale celor din ceruri. Toţi aceşti şapte arhierei ai lui Dumnezeu, episcopi ai Hersonului, stau ca şapte îngeri înaintea Preasfintei Treimi, a Tatălui, a Fiului şi a Sfîntului Duh, Unul Dumnezeu, slăvindu-L împreună cu toţi sfinţii, în veci. Amin.



.sursa http://acvila30.ro/7-martie-troparul-sf-7-martiri-episcopi-in-herson-gr-ro_1/#comment-188502















Si iar am plecat la drum... si Anatolie ne-a facut surpriza de a opri la o biserica construita de drumari, in cinstea Mantuitorului la 2000 de la Nasterea Sa














si iar drum...




si....Foros!!!



Supranumita si "Biserica de pe Stanca", datorita asezarii impresionante a acesteia, Biserica Foros poate fi vazuta din orice loc al regiunii, atat de pe mare, cat si de pe uscat. Cocotata pe un colt de stanca, ce tinde spre apele marii, biserica ne duce cu gandul la omul din Evanghelie, care "si-a zidit casa pe stanca".



Hristos il aseamana pe omul care vine la El si asculta cuvintele Lui, spre a le implini pe ele, cu un om intelept, care stie sa isi zideasca casa sa, adica viata: "Asemenea este unui om care, zidindu-si casa, a sapat, a adancit si i-a pus temelia pe piatra, si venind apele mari si puhoiul izbind in casa aceea, n-a putut s-o clinteasca, fiindca era bine cladita pe piatra." (Luca 6, 48)



Biserica Invierea Domnului din Foros - scurt istoric

Biserica Invierea Domnului este construita pe o stanca incalta de 400 de metri, in localitatea Foros. Biserica ce strapunge parca cerul aduce un aer de poveste in mintea celui care o priveste. In timpul verii, biserica este inconjurata de un adevarat rai al naturii.

In anul 1888, cand Tarul Alexandru al III-lea, impreuna cu familia acestuia, se intorcea in Sankt Petersburg din Crimeea, trenul in care se afla a deraiat; mai toate vagoanele trenului s-au rasturnat, in afara de cateva, printre care si cel in care se afla familia imperiala.

Ctitorul bisericii este un localnic instarit, comerciantul de ceai A.G.Kuznetsov; el a hotarat sa ridice o biserica in semn de multumire pentru supravietuirea familiei imperiale. Biserica Foros, purtand hramul Invierea Domnului, a fost construita in anul 1892.

Biserica a fost proiectata intr-un stil bizantin, asemanator bisericilor moscovite, de la sfarsitul secolului al XVIII-lea, de catre arhitectul N. M. Chagin. Un artist italian, Antonio Salviati, a fost adus special pentru a lucra mozaicurile bisericii. Pictura interioara poarta semnatura a trei maestri: A.K. Korzukhin, V.E. Makovsky si academicianul N.E. Sverchkov.



La sapte ani dupa "Revolutia din 1917" Biserica Foros a fost inchisa, iar preotul acesteia a fost exilat in Siberia. Locasul de rugaciune a fost vandalizat si unele dintre picturi au fost acoperite cu vopsea. Biserica a fost transformata in bar pentru turisti, pana in anul 1969, cand acesta a fost si el inchis. Biserica va ramane abandonata o mare perioada de timp.
In anul 1992, reformele lui Gorbachev au facut in asa fel incat Biserica Foros sa fie data inapoi comunitatii de credinciosi si, dupa indelungi restaurari, sa fie redeschisa. Astazi, sfintele slujbe se tin in mod regulat, spre bucuria credinciosilor.























si apoi... la ceas de vecernie am ajuns la  Yalta...Livadia...

























































apoi catedrala Alexandru Nevschi







dar despre astea toate... in partea a treia...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu