joi, 3 august 2017

Rusia cu dragoste 2017/partea a patra

11 iulie 2017 a 11 zi...
E greu sa dormi cand afara e lumina. Orice am fi facut, lumina zilei ne tinea fara sa dormim... mai povesteam , mai invatam moldoveneste, dar de dormit nu prea reuseam. Prin pereti se auzeau lovituri de la maicile care erau alaturi si mai apoi sforaituri...
Dar una langa alta, dimineata la ora 9 eram deja la drum. 




spre Svir...



si undeva in timpul zilei, devreme am ajuns...

atata bucurie sa revezi locul acesta ... cupolele verzi ale bisericii si zidurile albe cu acoperis verde




si iarba stralucind plina de diamante
si Maica Domnului, ocrotitoarea vietii mele

si cerul minunat...

repede la sfant... de ce sa zabovesc?


apoi la racle...









si iar afara... sa mai vad un pic...


Ni s-a deschis racla sfantului,ne-am inchinat cu mare evlavie, toti stiam carui sfant ne inchinam, niciun unul din noi nu era nestiutor... si am plecat apoi din biserica, vorbind in soapta...
locul unde a fost mormantul sfantului Alexandru de Svir



Sfantul Alexandru din Svir a vietuit intre anii 1448-1533, in Rusia, fiind singurul sfant cunoscut care s-a invrednicit a vedea Sfanta Treime, precum odinioara Dreptul Avraam. In viata sfantului s-a intrupat cuvantul Mantuitorului, care zice: “Fericiti sunt cei curati cu inima, ca aceia vor vedea pe Dumnezeu.”


Pamantul rusesc a nascut mari sfinti Bisericii lui Hristos, mari inchinatori ai Sfintei Treimi. Astfel, dintre cei cu au primit supranume, datorita evlaviei si ravnei lor, ii amintim pe urmatorii: Sfantul Serghie de Radonej este numit “teologul Sfintei Treimi“, Sfantul Andrei Rubliov este numit “zugravul Sfintei Treimi“, Sfantul Pavel Florenski este numit “marturisitorul Sfintei Treimi” prin mucenicie, iar Sfantul Alexandru din Svir este numit “proorocul Sfintei Treimi“, ca unul ce s-a invrednicit sa vada Sfanta Treime, asemenea lui Avraam, prin aratarea a trei ingeri.


In anul 1904, Sfantul Ioan de Kronstadt scria in “Jurnalul” sau:


“De doua ori, in intreaga istorie a omenirii, s-a aratat Dumnezeu in Treime inaintea ochilor omului, prima oara Sfantului Avraam, la Stejarul din Mamvri, aratand marea mila a lui Dumnezeu fata de neamul omenesc, iar a doua oara, pe pamant rusesc, Sfantului Preacuvios Alexandru de Svir“.


Cei trei Sfinti Ingeri i s-au aratat sfantului pe la anul 1506, pe malul lacului Roscinsk, in apropierea raului Svir, ei poruncindu-i sa construiasca o biserica in cinstea Sfintei Treimi. Aici s-a ridicat mai tarziu Manastirea Sfanta Treime, care acum este cunoscuta sub numele de Lavra Sfantului Alexandru de Svir – Svirski.
http://www.cuvantul-ortodox.ro/30-august-sfantul-alexandru-din-svir-svirski-facatorul-de-minuni-din-rusia-caruia-i-s-a-aratat-sfanta-treime/

parintii sfantului Alexandru





Am stat la un complex aproape de manastire... ceva ca o tabara...
Anatolie incerca iar sa ne grupeze, maicile separat si noi cate 7 in camera. Slava lui Dumnezeu pentru aceasta! Fara acest numar nu le-as fi cunoscut pe Zamfira, Maria si Parascheva. Ele erau in autocarul Vip , le vedeam desigur zilnic, dar nu aveam cum sa vorbim special. Stand impreuna am vazut cat de bune sunt! Parascheva stiind ca sunt operata la picior, a mers in curte si a cules frunze de brusture si le-a spalat, le-a scuturat bine si mi-a infasurat picioarele...

am stat in curte pana tarziu... cu Maria, Raluca...



si Anca








si dupa o noapte in care am stat cu picioarele bandajate in frunze de brusture , am plecat dimineata devreme la biserica...

12 iulie... miercuri, a 12 zi
minunat loc...minunata zi...in inima mea e marcata ca ultima zi frumoasa dintr-o etapa a vietii mele. Dupa Svir avea sa se termine! Si poate altceva sa inceapa...Dar e un rost pe care sfantul Alexandru sigur mi-l stie si sigur mi l-a daruit in acele ceasuri la Svir...



-De ce mi-ai cerut  sa ma rog aici pentru  R?-m-a intrebat cineva
-Pentru ca sfantul Alexandru e cel mai bland sfant pe care l-am cunoscut si pentru ca R este cel mai bun om din neamul nostru, cea mai blanda persoana... Ca  sfantul sa-i fie protector si sa o ajute sa-si inmulteasca acest talant al bunatatii si blandetii!
As fi vrut sa fi stiut sa-i cresc mai bine pe copiii mei...regrete pe care le port restul de viata...





am avut liturghie la Svir si parintii au slujit...
apoi am stat afara in acesta frumusete perfecta...







as fi fotografiat fiecare fir de iarba...


si trandafirii pe care nu-i voi vedea infloriti















un cer ca aici nu-i nicaieri...decat ...la Valaam ...si la Diveevo...







Anatolie ne-a dus in biserica mare...















un grup de tineri ne-au cantat...

am coborat in locul in care s-a aratat Maica Domnului










si am plecat merg incet, masurand pasii, sa nu se mareasca prea repede distanta dintre noi si sfant...

eram fericita... De cate ori suntem fericiti in viata si stim ca suntem fericiti? Rareori, dar acum stiam ca mi-e bine aici langa sfantul Alexandru, cumva stiam ca va pleca cu noi, dar, aveam asa o strangere de inima ca traiesc un sfarsit ...si am vrut sa-l schimb... sa fac fagaduinte, dar... sfantul nu  a binecuvantat decat clipa, clipa, atat... si totul ramanea taina...








si am plecat din Svir... spre Tihvin

Si am ajuns seara ... 


Maica Domnului din Tihvin...Tihvin , 230 km est fata de St Petersburg, oraselul cu 63.000 locuitori care s-a nascut in jurul Manastirii Adormirii Maicii Domnului









Fiecare a primit de la Maica Domnului caldura si bucurie si iubire...


















turnul clopotnita cu arhitectura specific novgorodeana, cu multe turle si 20 de clopote ridicat la 1600 pe zidul din dreapta manastirii





 Am mers si am mancat la Tihvin









concertul...




 si apoi iar discutii si...bucuria de a dormi impreuna, noi toate patru si ...nu stiu cate  din grup...multe... cu Alina,Monica, doamna Lavinia, Angela, Mihaela si mama ei... 


 Am ras...am povestit....doamna Lavinia, cea mai solida doamna din grup si poate cea mai "neputincioasa" fizic, ne-a spus cum a zburat cu balonul in Egipt...noi o ascutam cu gurile cascate...apoi ce a vizitat pe insula Valaaam si la Solovat  cu taxi cat timp noi am facut programul pelerinajului...si nu stiam cine a fost mai castigat...




 a fost frumos, tare frumos, mai ales ca tot doamna Lavinia ne-a predat o lectie de cum sa-ti sustii punctul de vedere ferm cand ai dreptate si sa nu cedezi , chiar daca altii cred ca te pot insela si sa ramana cum vor ei...


 si ne-am trezit la Tihvin devreme... era racoare...plouase... totul era proaspat si frumos/frumos...












 si in fata era drum lung...deja a 13 zi...


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu