duminică, 11 septembrie 2016

Rusia- Bucuria mea/2016- partea a III a

Am dormit la un hotel la etajul 4 . Parintele Anatol a cerut barbatilor sa ne ajute sa ducem valizele la etajul patru unde eram cazati pentru ca nu aveam lift, dar noi ne-a descurcat ...aproape singure. Bogdan , cel mai vorbaret baiat din grup deja era "deochiat "si se simtea rau si apoi si ei, barbatii aveau atatea bagaje incat ce sa care saracii mai intai.Pe mine m-a ajutat Elena care avea un bagajel mai mic... am tras de troler si am mers senina in camera. Patru paturi... doamna Elena a venit cu noi ...Dusuri, baie , bucatarie, totul comun dar... care este problema?
Adorm greu si visez ca cineva imi spune...
"Doina, dormi! Nu mai vorbi!"
Dar visul era ...real...chiar umbla cineva pe culoar si spunea acestea!

Foarte de dimineata, dar lasand bagajele in hotel, am plecat spre locul de imbarcare pe vapor pentru insula Ladoga...
Ziua a saptea

Lacul Ladoga (în limba rusă: Ладожское озеро, Ladojskoie Ozero, în limba finlandeză: Laatokka) este cel mai mare lac al Europei, at în republica autonomă Carelia și în regiunea Leningrad din nord-vestul Rusiei, lângă granița cu Finlanda.

Lacul are o suprafața de 17.700 km². Are cam 660 de insule cu o suprafață totală de 435 km². Cele mai multe insule se află lângă malul de nord-vest, printre ele aflându-se și Insulele Valaam. Apele lacului se varsă în Marea Baltică prin râul Neva, pe teritoriul orașului Sankt Petersburg.

Bazinul său hidrografic este de 276.000 km². El include aproximativ 50.000 de lacuri și 3.500 de râuri mai lungi de 10 km. Cei mai importanți afluenți, cei care aduc peste 85% din apele care se varsă în lacul Ladoga, sunt:
Râul Svir care izvorăște din lacul Onega (sud-est);
Râul Vuoksi care izvorăște din Lacul Saimaa din Finlanda (vest);
Râul Volhov care izvorăște din Lacul Ilmen (sud).

am stat cateva ore si am privit ratusetele, apa care nu parea cine stie ce, ascunzand parca minunea ce urma sa o vedem...

si am plecat... spre Valaam

O ora si 10 minute ...

Manastirea Valaam, cu hramul Schimbarea la Fata a Mantuitorului, este una dintre cele mai mari manastiri si centre monahale din Rusia. Manastirea Valaam, intemeiata in secolul al X-lea, este o manastire stavropighie ce se afla sub directa indrumare a Patriarhiei de Moscova, si nu de episcopul local.De mai multe ori Manastirea Valaam a fost distrusa si devastata, de mai multe ori calugarii acesteia au fost trecuti prin sabie, sfintind pamantul cu sangele lor de martiri, de mai multe ori sfintele biserici si paraclise au fost cuprinse de incendii, insa, de fiecare data, manastirea a renascut si a crescut mai puternica in viata de obste si in rugaciune.Insula si Manastirea Valaam se afla in partea nordica a Lacului Ladoga, in tinutul rusesc Kareliya, pe cea mai mare insula a unui arhipelag alcatuit din 50 de insule. Catedrala manastirii, inaltata la 50 de metri altitudine, este situata in partea estica a Insulei Valaam, turlele albastre ale acesteia putand fi vazute aproape din toate partile arhipelagului.Suprafata arhipelagului Valaam este de 36 de kilometri patrati, cu o lungime maxima de 13 kilometri si o latime de 8 kilometri. Unele dintre insulele arhipelagului sunt legate intre ele prin poduri de lemn. Insulele stancoase ale acestuia, acoperite cu paduri de conifere si pajisti verzi, sunt locul creat de Dumnezeu si impodobit de om cu numeroase constructii de arta bisericeasca.

Insula cea mai mare, care poarta pe ea si Manastirea Valaam, are o suprafata totala de 27,8 kilometri patrati. Cel mai apropiat oras de manastire este Sortavala, cunoscut si sub denumirea de Serdobol, aflat la o distanta de 42 km; orasul Sankt Petersburg se afla la o distanta de 227 kilometri.Cunoscuta si sub denumirea de "Muntele Athos de Nord" sau "Marea si Cinstita Lavra", acest izvor al monahismului rus a fost intemeiat de catre Sfantul Serghie si Sfantul Gherman, sfintii facatori de minuni ai manastirii.Numele de "Valaam" se traduce, in limba finlandeza, prin cuvintele "tinutul inalt". Uneori, numele insulei si al manastirii este atribuit Profetului biblic Valaam, sau idolului pagan Baal. Una dintre legendele locului spune ca, la inceputurile monahismului pe aceste locuri, insula era un loc unde se savarseau multe sacrificii pagane.

Potrivit traditiei locului, manastirea a fost intemeiata in anul 992 de catre monahii greci Serghie si Gherman, care au venit aici atrasi de solitudinea locului si impinsi de dorinta lor de a duce o viata ascetica. Acestia au fost canonizati de catre Biserica Ortodoxa Rusa.In anul 1163, asteptandu-se la o noua invazie, calugarii au deschis mormintele celor doi sfinti intemeietori ai manastirii si au luat Sfintele lor Moaste si le-au dus in Novgorod, intr-un loc ferit de mainile necredinciosilor. Potrivit unor surse, aceasta este a patra mutare a Sfintelor Moaste, lucru ce atesta si el vechimea manastirii.Odata cu trecerea pericolului, in data de 11 septembrie 1180, zi in care se face praznuirea celor doi sfinti, calugarii au adus inapoi Sfintele Moaste. Pentru a le feri de necredinsiosi, calugarii au sapat un nou mormant in piatra si le-au asezat acolo cu evlaviel; ele se afla acolo si astazi.In acea vreme, fiind asezata la granita dintre Novgorod si Suedia, Manastirea Valaam a fost distrusa de catre suedezi in repetate randuri. La data de 20 februarie 1578, suedezii ataca manastirea, omorand 18 parinti batrani si 16 ucenici. Cu ajutorul tarilor rusi Feodor Ioannovich si Boris Godunov, manastirea a fost reconstruita, insa nu pentru mult timp. In anul 1611 acestia au ars pentru ultima oara Manastirea Valaam, calugarii acesteia fiind trecuti cu totii prin sabieInsula va ramane pustie pana in anul 1715, cand manastirea a fost reinfiintata de catre Petru cel Mare. Incepand cu anul 1819, Sfintii Serghie si Gherman vor fi cinstiti pe intreg cuprinsul Rusiei, iconae si catedrale fiind ridicate in cinstea lor. Imparatii rusi Alexandru I, Alexandru al II-lea si Nicolae al II-lea au venit fiecare sa se inchine acestui loc sfant..

si am ajuns

Am pus metanie si am sarutat pamantul acesta...

Am petrecut pe insula Valaam  multe ore... am avut o ghida care ne-a prezentat totul...

am mers in biserica si ne-am inchinat sfintilor  Serghie si Gherman  si sfantului Antipa de la Calapodesti... ne-am inchinat icoanei Maicii Domnului

Am mers in cimitir

acestea sunt pietre de pe mormintele monahilor

Am participat la pomenirea celor adormiti si i-am plans in pamantul Rusiei sfinte...

am mers cu microbuze pe intreaga insula

Aici era un schit cu hramul sfantului Antipa ...inchis pentru ca era zi de tacere...oricum femeile nu intra niciodata dincolo de aceste porti...

si trifoiul era altfel...

si cerul pe care il vedeam prin coroana copacilor

ne-am odihnit...
si ne-am rugat...

aici a fost mormantul sfantului Antipa...

biserici...

cruci

flori pline de viata si culoare

lacul... colt de lac

Si am scris un mesaj unui om drag"Azi am vazut o insula unde pana si apele care o inconjoara respira isihastru. Si este o frumusete si o pace castigata prin sange de mucenici. Manastirea Valaam. Am pus metanie sfantului Antipa de la Calapodesti . Am imbracat  ca sa-l bucur,vesmant taranesc  si toate lacrimile unei vieti de pacat. Stiu ca m-a auzit! Si l-am rugat sa mijloceasca iertarea pacatelor mele. Simt ca a trecut viata si parca golul inimii mele e si mai mare."

" Cunoasterea adanceste golul. Smerenia inseamna adevarata cunoastre. Ma bucur pt dvs." a venit raspunsul

Am revenit la Sank Petersburg ... nu simteam nicio oboseala , asa ca am iesit cu un grup in oras... cu maicile...cu Elena...Bogdan, parintele Anatol obosit, obosit, obosit...dar incapabil sa ne spuna ca nu iese cu noi...La ora 24 se inchide metroul asa ca am alergat sa ajungem

cu metroul...

in centru...

Biserica Invierii sau Mantuitorului Insangerat
A meritat sa mergem alergand sa o vedem noaptea... atat de frumoasa, ametitor de frumoasa...
pe drum am gasit un ban... 10 ruble...
pe strazile elegante , langa cladiri vechi , un  tanar trubadur canta la vioara  si o fata blonda, cu rochie alba , dansa...Viata este aceiasi ... iubirea nu s-a schimbat...