vineri, 4 decembrie 2015

Taramuri care inseamna Acasa- ultima parte

Soneria telefonului uneia dintre doamne ne-a trezit brusc ca si cand noaptea abia incepuse.In cateva minute deja eram imbracate, bagajul strans si am plecat la biserica spre Sfanta Liturghie.


Cu Salomeea, care vroia o fotografie cu poarta manastirii...



Am stat in biserica deja in locurile noastre, printre maicute sau femei- voluntari  ai manastirii.A fost foarte frumos. La Banceni se citeste foarte frumos la strana, se canta linistit, traitor, nu ca si cand ceva urmeaza sa se intample dupa ce se termina Sfanta Liturghie. La Banceni, totul e Sfanta Liturghie.
Nu stiu cat timp va mai trece pana ma intorc acolo. Nu stiu nici daca ma voi mai intoarce. Poate viata mea se va termina peste un ceas si doar sufletul va calatori acolo... dar... dar acel loc este parte a sufletului meu si sufletul meu ramane acolo...

...  am luat bagajul din camera ...si grabite am mers la masina... Drum lung ne astepta...
Am trait dimineata in masina... am trait rasaritul impreuna cu opt oameni deja prieteni, sau mai corect spus, cu adevarat prieteni. Mancarea si fructele si apa si gurile de cafea s-au impartit dupa necesitatile fiecaruia ...implinind acele cuvinte pe care le cantam  parca la utrenie - "Iată cât de bine şi cât de plăcut este ca fraţii să locuiască împreună! "(Ps 133,1)









Pentru acesta a treia zi, telul nostru nu era intoarcerea in Romania, ci ajungerea noastra la ...  Manastirea Noul Neamt.

Nu stiu cum am ajuns in...Transnistria!





Urmare a destrămarii Uniunii Sovietice pe 2 septembrie 1990 a fost proclamată Republica Moldovenească Nistreană. La 25 august 1991 Sovietul suprem al RMN a adoptat declarația de independență a noii republici. Pe 27 august 1991 Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Declarația de Independență a Republicii Moldova, al cărei teritoriu cuprindea și raioanele din stângaNistrului. Parlamentul moldovenesc a cerut guvernului URSS "să înceapă negocierile cu guvernul moldovenesc cu privire la ocupația ilegală a Republicii Moldova și retragerea trupelor sovietice de pe teritoriul moldovenesc".

După ce Moldova a primit statul de membru al ONU (2 martie 1992), președintele moldovean Mircea Snegur a autorizat o intervenție militară împotriva forțelor rebele care atacaseră posturi de poliție loiale Chișinăului de pe malul estic al Nistrului. Rebelii, ajutați de trupele sovietice, și-au consolidat controlul peste cea mai mare parte din zona disputată.

La 21 iulie 1992 Republica Moldova și Federația Rusă au semnată o așa numită Convenție cu privire la principiile reglementării pașnice a conflictului armat din zona nistreană a Republicii Moldova.

Chiar și după încetarea focului, Rusia a continuat să ofere regimului separatist sprijin militar, politic și economic, permițându-i să supraviețuiască și conferindu-i un anumit grad de autonomie vis-à-vis de Moldova, care continuă până în prezent.

sursa:https://ro.wikipedia.org/wiki/Istoria_Transnistriei



In drum spre Noul Neamt am ajuns la o manastirea cu hramul Sfintei Treimi.














Douasprezece maicute sunt rugatoare in acest loc.
-Vine una, pleaca una, totdeauna suntem douasprezece maici.
Apoi am continuat drumul.Transnistria!
 A fost foarte greu. Ore intregi de mers intr-o tara in care GPS-ul nu exista.In plina zi orbecaind pe drumuri... Intram pe strazi si  dintr-odata era control.Barbati cu arme la sold , in uniforme militare ne opreau si incepeau sa controleze : actele noastre,actele lui Nicusor. ale masinii, portbagajul ...
E greu cand nu cunosti limba, iar ei, desi unii vorbeau  moldoveneste , foarte greu spuneau ceva ce intelegeai...
Ne-am descurcat! Nu stiu cum. Sau stiu. Rezolvarea a fost Iisus Hristos. Ne-am rugat mult cu rugaciunea Doamne Iisuse Hristoase, miluieste-ne!Am reusit sa iesim din zona.
La un moment dat eram pierduti. Stiam ca trebuie sa ajungem la Manastirea Noul Neamt , undeva la marginea unei comune Chitcani, langa Tighina... la 10 km de Tighina... Dar unde este Tighina?
Localitati...orase... drum in directia buna , poate, dar unde e Tighina?O intersectie... 
-Kuda?
Un barbat care tragea un carucior arata drumul de jos...dar parea putin probabil...alt barbat arata pe cel de sus si drept inainte... Tighina...???????????
Am intrat intr-un oras si Nicusor a oprit masina, a lasat geamul jos si l-am strigat pe un tanar care era cu rucsacul in spate
-Tighina. Kuda?
-Tighina?-baiatul a scos tableta sa caute...
-Restaurant?
-Nu! Nu! Nu!Tighina!
Sora M ii arata deja harta si baiatul se uita  curios dar total nedumerit...
Noi in spate stateam impietrite...
Un barbat care ne-a  vazut a venit spre noi si ne-a intrebat sigur ce cautam...
-Manastire! am strigat noi...
-Monastery?
-Da-am strigat noi...
Si el ne-a facut semn sa-l urmam. 
S-a urcat intr-o masina neagra,un jeep si noi l-am urmat... Pe drum ne-am lamurit ca noi eram deja in Tighina!
Domnul acela ne-a scos din oras pe niste strazi laturalnice si eu am glumit:
-Daca ne impusca, eu vreau sa fiu prima, sa nu  vad cum va impusca   pe voi!
Am ras cu totii si am cautat prin bagaj sa-i dam ceva,de drag nu pentru ca arata ca ar avea nevoie de lucruri obisnuite, un suvenir...
Am mers mult, mult si undeva in afara orasului, jeep-ul s-a oprit si domnul a venit spre noi bucuros si ne-a  aratat drumul din fata ...
-Drept-drept

-Как вас зовут? 

-Dima!
Sora M i-a dat repede o iconita Maica Domnului de la Boian...
-Nu!Nu!
-Dima! Te rugam!
Mainile lor au ramas stranse una in alta. Acesta e Hristos dupa care merg de aproape 8 ani!
Cu totii eram zambete si numai zambete...Mana lui intinsa spre noi a fost stransa calduros, cu iubire...Hristos care este Iubire ne aduce unii langa altii ca sa ne ajutam!
Am continuat drumul asa cum ne-a spus si am ajuns la poarta manastirii.
Noul Neamt!
http://www.crestinortodox.ro/biserica-lume/manastirea-noul-neamt-lavra-basarabiei-67432.html

Cu sfiala am patruns pe portile manastirii. Sora M l-a gasit la poarta pe un baiat care matura frunzele, pe Alexandru...Alexandru a fost ghidul nostru, el ne-a povestit necazurile acestor locuri ...
Cred ca era ora 16... Inainte de vecernie... Biserica era intr-o lumina aurie si calda... Minunat e sa stii ca aici monahi- romani au aparat cu  pretul vietii lor credinta noastra ortodoxa...ca, exact cum spune in postarea pe care am gasit-o, soarele si cand rasare si cand asfinteste,  vorbeste  in limba romana...
Am stat pe lavita si am cugetat la bunatatea lui Dumnezeu si cum ne ingaduie El atatea bucurii!Nu am gasit oamenii pe care ii cunosteam: parintele Selafiil doarme somnul foarte departe de aici...parintele Savatie Bastovoi este plecat si nu putem primi nicio binecuvantare...
















am mers in cimitir si am luat binecuvantare de la sfintii de acolo...







si ne-am continuat drumul , cu sentimentul ca nu acesta este Tot ce trebuie sa fie!
Am plecat spre Causeni, atenti sa nu mai intram iar in Transnistria. Dar...iar am ajuns intr-o zona de control. Si aici ne-am blocat. Nicusor a coborat cu actele... au venit dupa minute bune si au facut controlul unul cate unul... si ...portbagajul...si au plecat intr-o cladire... fara sa mai apara mult timp!
 Atunci am inceput rugaciunea in grup...Doamne Iisuse Hristoase miluieste-ma pe mine pacatoasa si intreaga lumea Ta! Preasfanta Nascatoare de  Dumnezeu miluieste-ne pe noi!Sfintilor rugati-va pentru voi! Sfinte Nicolae, Sfante Spiridoane...Sfinte Paisie...
minute si minute in sir...
Si a aparut Nicusor cu un soldat! Vladimir! Vladimir a aparut brusc langa Nicusor, era vorbitor de limba romana si chiar cunostea Romania... El a fost translator si el a facut ca lucrurile sa se desfasoare mai repede si sa plecam. A venit inclusiv la noi la masina sa ne cunoasca! Dumnezeu a trimis un om potrivit , exact cand aveam nevoie si ... am plecat mai departe!
-Vedeti ca la cativa kilometri de aici e o manastire construita pe locul unei biserici ridicate de Stefan Cel Mare  !-ne-a spus Vladimir...
Am ajuns si aici! Desi era noapte, Nicusor a simtit privirea mustratoare a sorei M si a intors masina si am intrat pe un drum laturalnic care ne-a dus langa manastire. Si acolo ne astepta un om care a alergat la staretie ca ...au venit oaspeti!




Manastirea Hagimus, inchinata Sfintelor femei mironosite Marta si Maria, surorile dreptului Lazar, este o manastire de maici din Republica Moldova. Manastirea, asezata in localitatea Hagimus, judetul Tighina, se afla la jumatatea drumului ce leaga intre ele localitatile Causeni si Tighina, la aproximativ 75 de kilometri sud-est de Chisinau.

Manastirea inchinata Sfintelor Marta si Maria a fost deschisa in anul 1997, de parintele Andrei Cotruta, cu ajutorul Manastirii Noul Neamt. Initial, pe acest loc se inalta numai o cladire cu etaj, folosita pentru chilii. Stareta manastirii, anume monahia Marta Cusnir, poarta de grija obstii de aproape 50 de vietuitoare.

Manastirea Hagimus - Sfintele Marta si Maria

Manastirea Hagimus a fost intemeiata la inceputul secolului XX, de Preasfintitul Dorimedont. In anul 1997, preotul Andrei Cotruta, pe atunci inspector la Seminarul Teologic de la Noul Neamt, impresionat de frumusetea si pitorescul locului, si-a dorit sa inalte aici un locas monahal. Initial, aici a fost construita o biserica cu hramul Sfintele Marta si Maria, cateva chilii si o scoala, in care s-a deschis, in anul 1998, un Seminar Teologic pentru fete.
Sursa http://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/manastirea-hagimus-marta-maria-125484.html
Maica care a venit si care ne-a condus sa vizitam manastirea avea un chip pe care stralucea o mare bunatate si blandete.





Ea ne-a condus peste tot!Era noapte dar bucuria ei de a ne arata bisericile era atat de mare incat nimic nu a ramas fara sa ne arate.
Aceasta este biserica din subsol, unde se slujeste acum





Mănăstirea “Sfintele Femei Mironosițe Marta și Maria” e căutată și pentru odoarele de preț pe care le are. Aici se află pernuța de sub capul Sfintei Cuvioase Parascheva, dăruită de către Catedrala Mitropolitană de la Iași, prin mijlocirea starețului Mănăstirii Putna. În altarul bisericii de iarnă mai sunt: o părticică din Crucea Mântuitorului, precum și craniul unuia dintre Sfinții Închisorilor comuniste din România (dăruit de părintele Iustin Pârvu, starețul Mănăstirii Petru Vodă). Totodată, creștinii se mai pot închina la părticelele de moaște ale sfinților: Sfântul Apostol Andrei cel Întâi Chemat, Sfântul Cuvios Serafim de Sarov, Cuviosul Macarie de la Optina, Sfântul Cucșa de Odesa, Cuvioșii Alipie, Ioan postitorul și Prohor de la Lavra Pecerska etc.


aici e ioana Maicii Domnului daruita de parintele Iustin Parvu

Aici e biserica mare in care se picteaza...






Apoi maica ne-a dus undeva in curtea manastirii...
Luna era pe cer!Si desi e noiembrie afara era cald ca si cand "cineva "incalzea locul
Aici e...un vis de biserica


Biserica a fost adusă de la Putna Marelui Domnitor, biserica este o ctitorie a doi buni creștini – Ioan Viorel și Maria Știrban din cetatea spirituală a lui Ștefan. Cu binecuvântarea Arhimandritului Melchisedec (Velnic), stareț al Mănăstirii Putna, aici, lângă Izvorul Maicii Domnului, începe să se înalțe semeț o bisericuță, după un proiect semnat de monahul Cleopa (Roșu). Preoții de peste Prut au realizat picturile și catapeteasma.

Icoana Maicii Domnului Prodromița a fost pictată pe Muntele Athos de către monahii de la Mănăstirea Prodromu la comanda Mariei Știrban de la Putna, județul Suceava. Chiotul a fost sculptat de către călugării de la Mănăstirea Sihăstria Putnei și aurit la Mănăstirea Cămârzani. În biserica închinată Marelui și Sfântului Domnitor se află și un impresionant candelabru, făcut din coarne de cerb.

Primul serviciu divin a fost oficiat în 2010, la 13 decembrie, de Sfântul Apostol Andrei cel Întâi Chemat. De atunci și până acum, slujbele se fac doar duminica și de sărbători, începând cu 05.30.
sursa http://www.moldova.org/la-manastirea-sf-marta-si-maria-loc-de-inchinare-si-liniste-233979-rom/




Maica ne-a spus programul manastirii... s e fac toate cele sapte laude, se face sfanta liturghie de mai multe ori pe zi , ca toate maicile sa participe si la slujba dar si la programul de munca...
Apoi ne-a dus la trapeza si ne-au ospatat!
Doamne ce bine am mancat si cat de foame ne era!Nu am realizat decat cand ne-am asezat la masa. Maica a vrut sa ne opreasca  pentru noapte la ele in manastire , ingrijorata sincer de faptul ca era foarte tarziu, dar noi dupa ce am imbratisat-o si i-am lasat durerile noastre in pomelnice, am continuat drumul...Poate vom reveni la sfintire! 





Ne-am despartit si de acest loc, dar am facut-o purtand in inimi atata bucurie incat dam slava lui Dumnezeu ca le-am gasit. Marta si Maria ! Fiecare din noi slujim si ne rugam. Dar fiecare din noi trebuie sa fie atent ca rugaciunea sa fie mai mare decat munca..."Marto, Marto, te ingrijesti si pentru multe te silesti; ci un lucru trebuie; iar Maria partea cea buna si-a ales, care nu se va lua de la ea" (Luca 10, 38-42).
Era noapte , deja ora 22... dar nu ne-am speriat! Nicusor stia acum exact pe unde sa mearga si in liniste si pace am purces la drum...
Cand am ajuns la Galati , eu nu am mai suportat tacerea din masina si le-am provocat pe doamnele mele la povestiri hazlii din manastiri. Si am ras pana am ajuns acasa!
Closca, Manastirea Sfintii voievozi, Banceni,Boian, Noul Neamt, Marta si Maria,pot fi taramuri care inseamna Acasa. Pentru ca Acasa te simti unde este Hristos! Adica unde este Iubire!Daca gasim iubire este Acasa! Daca e doar dezbinare intre noi  , locurile acestea sunt doar locuri fara binecuvantarea lui Dumnezeu , fara Sfant Duh si tot ce vrei e sa te indepartezi. 
In aceste zile , taramurile acestea in care am  vietuit au reprezentat Acasa!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu