miercuri, 4 martie 2015

Manastirea Bujoreni -Saptamana Mare 2015 partea a II a

Peste tot in lumea ortodoxa seara de duminica "se lasa" post. Eu am urcat la trapeza iarasi singura cautandu-mi un loc sa nu deranjez ... calugarii tineri imi zambeau incurajator, iar unul din parinti s-a oprit sa-mi vorbeasca...
-Cum va simtiti?
-Mi-e teama- i-am spus sincera
-De ce iti este teama? m-a intrebat serios
-Pentru ca nu fac mare lucru pentru Dumnezeu si atat imi doresc, sa reusesc un pic de nevointa ,un mic prinos de jertfa. Atat...un fleac in fata lui Dumnezeu! Dar macar asta imi doresc sa fac!
-Daca esti aici, e clar ca esti bine!Aici nu are importanta cine esti, cine ai fost, ce ai facut. Aici esti un nimeni, un nimic si poti doar sa te rogi "Doamne, miluieste-ma!" "Miluieste-ma Dumnezeule, miluieste-ma!"... Cum te cheama?
-Doina-Elena -i-am spus si capul lui s-a inclinat ca semn al incuvintarii..."o sa ma rog pentru tine!"
M-am asezat la masa, alaturi au venit cateva persoane , unele din Birlad, altele din Vaslui, eu eram cel mai de departe,m-au admirat pentru cutezanta, am spus fiecare numele, sa ne pastram in rugaciune... Miluieste-o, Doamne si pe roaba ta, Mihaela! Am mancat clatite impachetate cu branza si cu dulceata...Apoi am mers in camera pentru cateva ore...Si la miezul noptii in drum spre biserica am zarit ghioceii...
Miezonoptica... utrenie...ceasul  1

Nu am indraznit sa fac decat cateva fotografii, desi aveam binecuvantarea de la parintele Alexie si de la parintele Hristofor...Mi-a fost teama ca deranjez si cred ca asa ar fi fost...
Au ramas insa in inima mea amintirea acelor clipe extraordinare. Biserica era plina de monahi. Obstea are in jur de 40 de monahi si frati de manastire...Aratau ca niste porumbei negri sau ca niste lebede negre, falfaitul aripilor lor la rugaciunea „Doamne şi Stăpânul vieţii mele, duhul trândăviei, al grijii de multe, al iubirii de stăpânire şi al grăirii în deşert nu mi-l da mie. Iar duhul curăţiei, al gândului smerit, al răbdării şi al dragostei, dăruieşte-l mie, robului Tău. Aşa Doamne, Împărate, dăruieşte-mi ca să-mi văd greşalele mele şi să nu osândesc pe fratele meu, că binecuvântat eşti în vecii vecilor. Amin” o sa ramana pururi in urechile mele... Din cand in cand vedeam pe cate un calugar mai tanar obosit asezat pe jos cu cartea de rugaciune si imediat langa el aparea alt calugar care il lua sub mantie si-l imbratisa... slujba iertarii...


Luni a fost o zi in care noi am stat foarte tacute si foarte linistite... Am fost la slujbe, am postit negru, am citit, ne-am rugat fiecare cand a vrut si cand a putut, am dormit...
Seara, la ora 18 a inceput Canonul Cel Mare. Biserica s-a umplut de femei tinere si in varsta din satele din jurul manastirii. Se descaltau la usa si intrau in sosete in biserica. Si mai ales veneau cu jumatate de ora inainte ca s a"prinda " loc la strana. Cate un copil alerga prin biserica atras de florile de la Maica Domnului.
-Andrei! Andrei!-se auzea pana incepea slujba.
Dar apoi, linstea se lasa peste biserica .
A fost Canonul Cel Mare al sfantului Andrei Criteanul.
Stiu exact mometul in care l-am descoperit si cine mi-a vorbit primadata despre canon. Doamna Florentina!Stiu si cat am plans ascultandu-l! Si cat plang inca!
Anul acesta, Dumnezeu a randuit sa -l cant cu inima la Bujoreni! Acolo am spus 'Miluieste-ma, Dumnezeule, miluieste-ma!"
Au slujit poate toti preotii, nu stiu cati sunt la Bujoreni, dar in biserica au fost poate ... 10, poate 11... poate 12... 









A fost Pavecernita mare. Si strana a cantat cele mai frumoase cantari din Postul Mare... Ce imn frumos ar fi fost pentru noi , acesta!

Cu noi este Dumnezeu, intelegeti, neamuri, si va plecati, caci cu noi este Dumnezeu.

Auziti pana la marginile pamantului, caci cu noi este Dumnezeu.

Cei puternici, plecati-va, caci cu noi este Dumnezeu.

Ca iarasi veti putea si iarasi veti fi biruiti, caci cu noi este Dumnezeu.

Si cuvantul pe care il graiti nu va ramanrea intru voi, caci cu noi este Dumnezeu.

De frica voastra nu ne vom teme, nici ne vom tulbura, caci cu noi este Dumnezeu.

Pe Domnul Dumnezeul nostru, pe Acela vom sfinti, si El va fi noua frica, caci cu noi este Dumnezeu.

Si de voi fi nadajduindu-ma spre Dansul, va fi mie spre sfintire, caci cu noi este Dumnezeu.

Iata eu si pruncii pe care mi i-a dat Dumnezeu, caci cu noi este Dumnezeu.

Poporul cel ce umbra intru intuneric a vazut lumina mare, caci cu noi este Dumnezeu.

Cei ce locuiti in latura si in umbra mortii, lumina va straluci peste voi, caci cu noi este Dumnezeu.

Ca prunc S-a nascut noua Fiul si S-a dat noua, caci cu noi este Dumnezeu.

A Carui stapanire s-a facut peste umarul Lui, caci cu noi este Dumnezeu.

Si pacii Lui nu este hotar, caci cu noi este Dumnezeu.

Si se cheama numele Lui inger de mare sfat, caci cu noi este Dumnezeu.

Sfetnic minunat, caci cu noi este Dumnezeu.

Dumnezeu tare, Stapanitor, Domn al pacii, caci cu noi este Dumnezeu.

Parinte al veacului ce va sa fie, caci cu noi este Dumnezeu.


Ziua trecand, multumesc Tie, Doamne; seara, rogu-ma, cu noaptea, fara de pacat daruieste-o mie, Mantuitorule, si ma mantuieste

Ziua trecand, slavescu-Te pe Tine, Stapane; seara, rogu-ma, cu noaptea, fara de sminteala daruieste-o mie, Mantuitorule, si ma mantuieste.

Ziua trecand, cu cantare Te slavesc pe tine, Sfinte; seara, rogu-ma, cu noaptea, fara de bantuiala daruieste-o mie, Mantuitorule, si ma mantuieste.

Trapeza in zilele de post negru. Nu, nu a fost inchisa dar nimeni nu a mers decat accidental primele doua zile...
A plouat. A fost ceata... a fost o vreme mai rece, dar eu am vrut asa...am vrut sa vad cum e cu ceata, cum e cu ploaie la Bujoreni. Si asa cum zicea parintele Eufrosin , Dumnezeu ii asculta pe pacatosi!








Si a fost iar noapte...Miezonoptica , utrenia, ceasul 1




si a fost zi...







Si iar Canonul Cel Mare








„Apărătoare Doamnă, mulţumiri pentru biruinţă, izbăvindu-ne din nevoi aducem ţie, Născătoare de Dumnezeu, noi robii tăi. Ci ca ceea ce ai stăpânire nebiruită, slobozeşte-ne pe noi dintru toate nevoile, ca să strigăm ţie: Bucură-te Mireasă, purururea Fecioară!“
Evanghelia




Picaturi de ploaie ca picaturi de cristal pe ramuri goale...




Frumos...nefiresc de frumos...frumos








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu