vineri, 28 decembrie 2018

Craciun 2018/ Schitul Closca

Sunt locuri care te urmeaza oriune ai fi. Si oameni.
Da, am strabatut lumea ...am traversat oceanele lumii mergand inainte si intorcandu-ma la locul in care imi tin certificatul de nastere si cel de deces al lui Grig, am luat cu mine, in ADN-ul meu, multe din ceea ce am vazut si trait...am in inima mea frunzele din padurile din California si cactusii din Arizona... apa din izvorul sfantului Serafim si cantarile maicilor, dar si intunericul strapuns de lumina lumanarilor de la Closca si mirosul de tamaie si clinchetul cadelnitei cand parintele Iacob iese si cadeste sfintii...
Cum putea sa fie Craciun, si eu, fara nimic de facut in lume, sa nu fiu acolo?
Am fost la Closca in noaptea de priveghere...
Ce as putea sa spun in plus, in afara unor mici fragmente din slujba privegherii?
Ma simt neputincioasa si nevrednica pana si de transcrierea lor ...


Veniți să ne bucurăm întru Domnul, povestind taina ce este de față.
 Zidul cel despărțitor acum cade; sabia cea de foc se îndepărtează; heruvimul nu mai păzește pomul vieții, iar eu mă împărtășesc din dulceața din rai, de la care m-am îndepărtat prin neascultare. Căci chipul cel neschimbat al Tatălui, pecetea veșniciei Lui, înfățișare de rob primește, ieșind din Maica ce nu știe de nuntă, nesuferind schimbare: că 3 a rămas ce era, Dumnezeu adevărat fiind, și a luat ce nu era, om făcându-Se, din iubire de oameni.
 Acestuia să strigăm: Cel ce Te-ai născut din Fecioară, Dumnezeule, miluiește-ne pe noi 
Domnul Iisus născându-Se din curata Fecioară, toate s-au luminat; că păstorii cântând din fluiere, iar magii închinându-se și îngerii slăvind, Irod s-a tulburat. Că Dumnezeu în trup S-a arătat, Mântuitorul sufletelor noastre . Împărăția Ta este împărăția tuturor veacurilor și stăpânirea Ta rămâne întru tot neamul și neamul, Hristoase Dumnezeule, Cel ce Te-ai întrupat din Duhul Sfânt și din pururea Fecioara Maria și Te-ai făcut om. Lumină ne-a strălucit nouă, Hristoase Dumnezeule, venirea Ta; lumina cea din Lumină, strălucirea Tatălui, toată făptura ai luminat. Suflarea toată Te laudă pe Tine, chipul slavei Tatălui. Cel ce ești și mai înainte ai fost și ai strălucit din Fecioară, Dumnezeule, miluiește-ne pe noi .
Ce vom aduce Ție, Hristoase? Că Te-ai arătat pe pământ ca un om, pentru noi. Fiecare din făpturile cele zidite de Tine mulțumire aduce Ție: îngerii – cântarea, cerurile – steaua, magii – darurile, păstorii – minunea, pământul – peștera, pustiul – ieslea, iar noi – pe Maica Fecioara. Dumnezeule, Cel ce ești mai înainte de veci, miluiește-ne pe noi 

Răsărit-ai, Hristoase, din Fecioară, ca un soare înțelegător al dreptății; și steaua Te-a arătat încăput în peșteră, pe Tine, Cel neîncăput. Pe magi i-ai îndreptat spre închinarea Ta; cu care împreună Te slăvim, Dătătorule de viață, slavă Ție! 
Iubesc catavasiile Nasterii Domnului. Ele sunt dintre cantarile mele preferate... Si parintele Leontie ni le-a cantat ...

Hristos se naște, slăviți-L! Hristos din ceruri, întâmpinați-L! Hristos pe pământ, înălțați-vă! Cântați Domnului tot pământul, și cu veselie lăudați-L popoare, că S-a preaslăvit.




Nașterea Ta, Hristoase, Dumnezeul nostru, răsărit-a lumii lumina cunoștinței; că întru dânsa cei ce slujeau stelelor de la stea s-au învățat să se închine Ție, Soarelui dreptații, și să Te cunoască pe Tine, Răsăritul cel de sus, Doamne, slavă Ție!

Astăzi toate se umplu de bucurie, Hristos născându-Se din Fecioară.
Si asa a fost... cu bucurie mare , intr-o liniste pe care pana si copilasii au respectat-o , pentru ca am avut cu noi trei copii minunati : pe Nicodim -5 luni, pe Pavel,de un un an si jumatate si pe Mihaela-Ecaterina doi ani jumatate , aproape trei...si ei au privegheat cu noi dormind cum au putut in bratele mamelor lui, iar Pavel in bratele tatalui...fara niciun zgomot, fara sa arate altceva decat cum harul Duhului Sfant se pogoara pe inima curata!





Si m-am intors la Closca, a treia zi de Craciun...Ziua de praznuire a Sfantului Stefan Arhidiaconul


Fraţilor, orice om să fie grabnic la ascultare, zăbavnic la mânie. Că mânia omului nu lucrează dreptatea lui Dumnezeu. Pentru aceea, lepădând toată spurcăciunea şi prisosinţa răutăţii, primiţi cu blândeţe cuvântul sădit în voi, care poate să mântuiască sufletele voastre. Dar faceţi-vă împlinitori ai cuvântului, nu numai ascultători ai lui, amăgindu-vă pe voi înşivă. Căci, dacă cineva este ascultător al cuvântului, iar nu şi împlinitor, el seamănă cu omul care priveşte în oglindă faţa firii sale; s-a privit pe sine şi s-a dus şi îndată a uitat ce fel era. Cine s-a uitat, însă, de aproape în legea cea desăvârşită a libertăţii şi a stăruit în ea, făcându-se nu ascultător care uită, ci împlinitor al lucrului, acela fericit va fi în lucrarea sa. Dacă cineva socoteşte că e cucernic, dar nu îşi ţine limba în frâu, ci amăgeşte inima, cucernicia acestuia este zadarnică. Cucernicia curată şi neîntinată înaintea lui Dumnezeu şi Tatăl, aceasta este: să cercetăm pe orfani şi pe văduve în necazurile lor, şi să ne păzim pe noi fără de pată din partea lumii.

Apostolul:Ap Iacov 1, 19-27
|"În vremea aceea, ieşind Iisus în drum ca să plece, a alergat cineva către El şi, îngenunchind înaintea Lui, îl întreba: Învăţătorule bun, ce să fac ca să moştenesc viaţa veşnică? Iar Iisus i-a răspuns: De ce-Mi zici bun? Nimeni nu este bun decât singur Dumnezeu. Ştii poruncile: «Să nu ucizi, să nu fii desfrânat, să nu furi, să nu mărturiseşti strâmb, să nu înşeli pe nimeni, cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta». Iar el I-a zis: Învăţătorule, acestea toate le-am păzit din tinereţile mele. Iar Iisus, privind la el cu dragoste, i-a zis: Un lucru îţi mai lipseşte: Mergi, vinde tot ce ai, dă săracilor şi vei avea comoară în cer; şi apoi, luând crucea, vino şi urmează Mie. Dar el, întristându-se de cuvântul acesta, a plecat mâhnit, căci avea multe bogăţii. Şi Iisus, uitându-Se în jur, a zis către ucenicii Săi: Cât de greu vor intra cei bogaţi în Împărăţia lui Dumnezeu! Iar ucenicii erau uimiţi de cuvintele Lui. Dar Iisus, răspunzând iarăşi, le-a zis: Fiilor, cât de greu este celor ce se încred în bogăţii să intre în Împărăţia lui Dumnezeu! Mai lesne este cămilei să treacă prin urechile acului, decât bogatului să intre în Împărăţia lui Dumnezeu. Iar ei, mai mult uimindu-se, ziceau unii către alţii: Şi cine poate să se mântuiască? Iisus, privind la ei, le-a zis: La oameni aceasta e cu neputinţă, dar nu la Dumnezeu. Căci la Dumnezeu toate sunt cu putinţă."
Ev. Marcu 10, 17-27







Cu împărătească cunună a fost încununat creștetul tău, din chinurile cele pe care le-ai răbdat pentru Hristos Dumnezeu, întâi-pătimitorule între mucenici. Că tu, mustrând nebunia iudeilor, ai văzut pe Mântuitorul tău de-a dreapta Tatălui. Pe Acela roagă-L pentru sufletele noastre.
Am trait la Closca un timp al rugaciunii parintilor care slujesc acolo, al bucurii sarbatorilor impreuna, cu oameni dragi ...

Din nefericire bucuriile insa trec repede...ramane insa amintirea clipelor in care m-am vrut mai buna, mai  aproape de Dumnezeu-Prunc Sfant...in care mi-am vrut inima pestera si iesle...sau macar precum magarul si boul din icoana Nasterii, cu respiratia mea sa-L incalzesc...


3 comentarii:

  1. Se pare ca dupa ce ati primit, acum e vreme sa dati si altora... Nu neaparat de povestit, oricum amintirile traiesc numai in cel ale cui sunt. Dar distilatul alifiei tamaduirii acestora, sa ajute si celor ce nu au primit inca sau poate nici nu vor apuca sa primeasca...

    RăspundețiȘtergere
  2. Of, imi doresc ca toti sa stim sa primim "alifia "care sa ne tamaduiasca... sa plecam vindecati , pentru ca fara vindecare nu-L vom vedea pe Hristos!Problema majora e ca multi dintre noi refuzam tamaduirea, risipind timpul...

    RăspundețiȘtergere
  3. Sanatate, bucurii si mult spor in noul an 2019!

    RăspundețiȘtergere