marți, 8 iulie 2014

Pelerinaj la Constantinopol-partea I

2 iulie 2014.Am plecat seara, soarele asfintea bland peste orasul amortit de caldura. Ma gandeam, oare ce temperaturi pot fi acolo? Dar nu avusesem timp sa caut nimic despre vreme. Facusem bagajul repede, prea putin interesata de ceea ce urma sa port. Negru, un pic de alb si pentru prima data o fusta culoarea blugilor.
Grupul cu care plecam,era un grup cu care merg din cand in cand in pelerinaj in tara, odata chiar am fost si in Ucraina, grup avand un nucleu din cinci- sase doamne  pe care oricand le chemi, merg cu tine la sfintele biserici.
De ani de zile, Parintele ne spune sa mergem la Constantinopol.
Si uite, acum acesta e momentul!
Am plecat  trista , purtand povara bolii unei persoane foarte dragi, un sal negru pe cap si in mana o metanie lunga de 150 de boabe!
Constanta, Vama Veche, Bulgaria, Turcia...
Dimineata la ora 6 eram deja la Istanbul.
Soarele rasarind si acolo ca pretutindeni...
Orasul din goana masinii... palmieri si extraordinare aranjamente florale...

Dupa ce am asteptat doua ore in autocar sa vina ghidul, Constantin, un turc convertit la ortodoxie, botezat de catre Inaltul Teodosie, am plecat spre primul obiectiv: Biserica Izvorul Tamaduirii.

Biserica Izvorul Tamaduirii se afla in cartierul Zeitinburnu, la numai cateva sute de metri in afara zidurilor vechi ale orasului. Ansamblul monahal actual, inconjurat de un zid inalt, se afla asezat intre cimitirul ortodox si cel armean.
-Ia uitati-va, saracii, nu au cruce la cap! a zis cu mila o doamna.
Avea sa urmeze zile in care peste tot aveam sa vedem semiluna!

Potrivit unei vechi legende, biserica a fost construita de imparatul Leon I Tracul (457-474), datorita unei minuni de care s-a impartasit acesta pe cand era inca soldat. Se spune ca, in ziua de 4 aprilie 450, mai inainte de a intra in cetate, Leon Marcelus a intalnit un om orb care l-a rugat sa-i dea apa de baut si sa-l indrume spre cetate. Atunci, un glas de femeie i-a poruncit sa cauta in apropiere, unde se afla un izvor, si sa ude ochii orbului cu apa curata. Facand astfel, orbul a deschis ochii si a inceput sa-L slaveasca pe Dumnezeu. apoi, acelasi glas i-ar fi zis lui Leon ca va mosteni tronul imparatesc. Indata dupa ce a fost uns imparat, Leon a construit o biserica mareata, inchinata Maicii Domnului, pe locul acelui izvor cu apa tamaduitoare.
Potrivit istoricilor, biserica originala a fost reconstruita de catre imparatul Iustinian, spre sfarsitul domniei sale (559-560). Izvorul cu apa sfintita si tamaduitoare se afla in afara zidurilor contruite de imparatului Teodosie al II-lea. In timpul unei partide de vanatoare, imparatul Iustinian ar fi vazut mai multe femei adunate in jurul unei vechi capele. Afland ca lumea venea in acest loc pentru a se ruga si a lua apa sfintita, spre a se vindeca de boli, imparatul a poruncit ca in acel loc sa fie construita o mareata biserica din piatra. S-au folosit materialele ramase de la construirea Bisericii Sfanta Sofia.

In epoca bizantina, acest locas se numara printre cele mai importante ale cetatii. Fiecare viitoare imparateasa care venea in Constantinopol se intalnea cu viitorul imparat bizantin in Biserica Izvorul Tamaduirii.

In ziua de Inaltarea Domnului, imparatul poposea cu barca, in portul de la Poarta de Aur, si de aici, pe jos, pana la biserica. El era intampinat de preoti cu o Sfanta Cruce. Dupa ce se imbraca in vesmintele imparatesti, el era insotit de patriarh spre biserica, unde avea loc slujba Sfintei Liturghii. La sfarsit, imparatul il poftea pe patriarh la masa.(sursa www.crestinortodox.ro)

Biserica Izvorul Tamaduirii - Constantinopol

Cu emotie am coborat cele 25 de trepte care te duc la aceasta minune a Maicii Domnului!Paraclisul din secolul V in care se afla Izvorul.
Izvorul tamaduitor! Apa sfanta a Maicii Domnului!Izvorul este împrejmuit de un edificiu realizat în marmură albă, străjuit de o icoană în care este reprezentată Maica Domnului cu Pruncul în braţe, înconjurată de îngeri, stând deasupra unei fântâni. De asemenea, sunt reprezentaţi împăratul cu garda sa şi patriarhul însoţit de alţi episcopi, soldatul Leon şi orbul în fundal, iar la baza fântânii, un paralitic ce îşi primeşte vindecarea.
Am luat apa in sticlute, ne-am inchinat, deja pe pamantul binecuvantat de Maica Domnului.

Curtea aşezământului este pavată cu dale mari de marmura si are   pietre funerare de pe mormintele grecilor din oraş, profanate şi distruse de turcii otomani. Iata aici cimitirul în care sunt înmormântaţi peste 20 dintre patriarhii ortodocşi ai Constantinopolului, între ei aflându-se şi patriarhii ecumenici care au susţinut demersul Bisericii Ortodoxe Române pentru obţinerea autocefaliei în anul 1885 şi pentru ridicarea la rangul de Patriarhie în anul 1925.

Biserica Izvorul Tamaduirii - ConstantinopolAm intrat in biserica...

Blandul pastor...
Maicuta Domnului...

Iisus Hristos Arhiereu...

Dvera...Emotii mare si mare tristete...Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu miluieste-ne pe noi! Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu miluieste-ne pe noi! Ne-am rugat mult! Doamnele si-au intins mainile spre Maica Domnului si inimile la rugaciune. Fiecare dupa trebuinta sa, dupa necazul pe care il are...
Si uite-ma afara, in curtea interioara tinand in mana o sticla cu apa de la izvor...

Ne-am oprit la barul de peste drum de biserica si am mancat...alaturi un lan de levantica...
Si am continuat drumul spre Biserica din Vlaherne

Aceasta este cea mai cunoscuta si importanta biserica inchinata Maicii Domnului, din intreaga capitala a Bizantului, dupa Catedrala Sfanta Sofia. Cu toate ca astazi din biserica initiala se mai pastreaza doar cateva ruine, aceasta a ramas vie in constiinta credinciosilor din toata lumea crestina, aflati pururea sub purtarea de grija a Maicii Domnului.

Aici, se afla un alt izvor facator de minuni, iar despre Icoana Maicii Domnului se spune ca in anul 626, cand orasul a fost asediat de catre avari si imparatul cu trupele sale erau plecati la lupta cu persii in Asia Mica, a fost scoasa in procesiune pe campul de lupta, de catre fiul imparatului si de catre Patriarh, iar avarii au incetat asediul.

Tot aici, in Biserica Vlaherne se spune ca s-a aratat si Maica Domnului, in anul 911, intr-o zi de vineri, la 1 octombrie, cand orasul era impresurat, iar cei din afara zidurilor, stransi in biserica, cereau ajutor Maicii Domnului. Aceasta, a intrat prin usile bisericii, insotita de catre Sfantul Ioan Botezatorul si Sfantul Ioan Teologul, impreuna cu cetele ingeresti. Maica Domnului s-a oprit sub policandrul care cobora din turla mare a bisericii, a ingenuncheat si a inceput a se ruga cu lacrimi. Apoi, in linistea lasata, a intrat in Sfantul Altar si s-a rugat din nou. Si-a scos naframa cu care isi acoperea capul, devenita dintr-o data mare cat cuprinsul bisericii, si a intins-o peste toti credinciosii aflati acolo, in sfantul lacas din Vlaherne, in vreme ce se inalta de la ei, spre cer, mantuindu-i si ocrotindu-i.
Biserica VlaherneBiserica Vlaherne

“Astazi, poporul cel binecredincios, luminat praznuind, umbriti fiind prin venirea Ta, Maica lui Dumnezeu, si cautand catre preacinstita icoana Ta, cu umilinta graim: Acopera-ne pe noi cu cinstitul Tau Acoperamant si ne scapa de tot raul, rugand pe Fiul Tau, Hristos, Dumnezeul nostru, sa mantuiasca sufletele noastre.”

E greu sa te desparti de astfel de locuri!E greu sa te gandesti ca poate nu vei mai ajunge niciodata.Dar e minunat si infricosator in acelasi timp, sa stii ca pui piciorul pe pamant sfant!
In biserica au intrat un grup de pelerini greci, s-au inchinat icoanei Maicii Domnului si i-au cantat. Noi ne-am ridicat in picioare si am cantat parca si mai frumos „Apărătoare Doamnă, mulţumiri pentru biruinţă, izbăvindu-ne din nevoi aducem ţie, Născătoare de Dumnezeu, noi robii tăi. Ci ca ceea ce ai stăpânire nebiruită, slobozeşte-ne pe noi dintru toate nevoile, ca să strigăm ţie: Bucură-te Mireasă, purururea Fecioară!“
Am plecat cu inima stransa!
Tineam in maini sticlutele cu apa sfintita ca pe comori! Sa le duc celor bolnavi, sa le duc celor pentru care singura speranta a mai ramas Maica Domnului! Ca picaturi din sfintenie sa insemne  curatirea inimilor si iubire...

Cea care ne duce peste tot, apostolul nostru in acesta calatorie a fost tanti Maria.
 Iar ghidului  pentru prima zi , lui Constantin , i-s-a adaugat  si Radu, un roman paraclisier la biserica Sfanta Paraschevi.El ne-a dus la Patriarhia ecumenica a

Constantinopolului (centrul spiritual al Bisericii Ortodoxe si singura institutie Bizantina care a rezistat stapanirii otomane. Patriarhia a fost infiintata cu peste 1500 de ani in urma si isi are originea in prima biserica crestina intemeiata in anul 38 d. Hr. de Sf. Ap. Andrei „cel dintai chemat”. In aceasta biserica se afla icoane foarte vechi, moaste ale Sf.Ioan Gura de Aur, moastele Sf. Eufimia, Sf. Teofana Imparateasa si Sf. Salomoni, o parte din Stalpul Flagelarii si unul dintre piroanele cu care Isus a fost rastignit pe Cruce – o intreaga istorie a crestinatatii.

Acvila imperială de deasupra intrării în sediul Patriarhiei Ecumenice de Constantinopol

Biserica patriarhala din Fanar este zidita intre cladiri, in forma de basilica, avand trei abside. Interiorul bisericii este impartit in Sfant Altar, naos si pronaos. Biserica nu mai pastreaza domul original. Dupa cucerirea Constantinopolului, de catre turci, bisericile crestine nu au mai avut voie sa aibe turle inalte sau insemne speciale de credinta, acestea asemanandu-se cu vechile basilici, drepte si fara turle.

Sfinta Solomoni, mama fratilor Macabei, praznuita in ziua de 1 august.

Sfanta Eufimia praznuita in zilele de 11 iulie si 16 septembrie

Sfanta Teofana, sotia imparatului bizantin Leon cel Intelept (886-911). Desi provenea dintr-o familie de aristocrati si a trait in palatele imperiale, imparateasa a dus o viata ascetica pana intru sfarsit. Aceasta este pomenita de Biserica Ortodoxa in ziua de 16 decembrie.

Asezata in coltul sud-estic al navei, "Coloana Flagelarii" este una dintre cele mai pretuite relicve sfinte pastrate in Biserica Ortodoxa. Aceasta coloana pastreaza o bucata insemnata din coloana de care a fost legat Iisus Hristos, cand soldatii romani l-au biciuit si l-au torturat. Alte doua bucati din aceasta coloana se afla in Ierusalim si in Roma. Se crede ca aceasta a fost adusa in Constantinopol de catre Sfanta Elena, mama imparatului Constantin cel Mare, dupa pelerinajul facut in Tara Sfanta.
Sfanta Parascheva...Biserica Sfantul Gheorghe din Fanar - Patriarhia Ecumenica de Constantinopol

Tronul patriarhal se afla in mijlocul naosului, in partea dreapta, fiind una dintre cele mai de pret piese de mobilier din intreaga manastire. Acest tron a apartinut Sfantului Ioan Gura de Aur (398-404).

Raclele din marmura alba ale sfantului Vasile cel Mare, Sfantul Grigorie si sfantul Ioan Gura de Aur

Asa aratau cladirile din jur. Am ramas in strada, langa zidurile bisericii parca fara putere sa plecam mai departe...Multa tristete se lasa in sufletele noastre ...parca prea goale locurile acestea, prea pustii si prea multi si mari sfinti asteptandu-ne si Maica Domnului...
-E devreme, ne-a spus Radu!Eu va propun sa mai vedeti ceva astazi!Poate ...Chora... poate catedrala Sfanta Sofia ...
-Chora! Asta mi-a zis mie duhovnicul meu sa vad neaparat! a sarit doamna Flori.
Si slava lui Dumnezeu pentru sfatul bun al parintelui Leontie, spre Chora am plecat!
Intrarea la Chora se plateste. Cred ca 15 lire turcesti!Dar merita orice leut si chiar mai mult decat atat!Manastirea Chora ( Kariye Muzesi) – biserica, devenita din 1948 muzeu, restaurata si “curatata” in anul 1950 (biserica a fost folosita, timp de 400 de ani, ca si moschee, picturile fiind acoperite cu var), ofera vizitatorilor sai cele mai frumoase picturi, scene din viata Fecioarei Maria si din tineretea lui Iisus, dovezi ale artei crestine bizantine.
Cea mai mare parte din biserica actuala a fost construita intre anii 1077-1081, cand Maria Ducaena, soacra lui Alexius Alexius I Comnenul, a reconstruit Biserica Chora, in forma ei actuala de cruce inscrisa. La inceputul seceolului al XII-lea, biserica va avea mult de suferit de pe urma unui mare cutremur. Biserica va fi reconstruita de catre Isaac Comnenul, cel de-al treilea fiu al lui Alexius.Teodor Metochites, un important demnitar de stat si un bizantin cu mari influente, este ctitorul celor mai multe dintre mozaicurile si frescele Bisericii Chora. Mozaicurile si frescele ctitorite de Teodor au fost realizate intre anii 1315-1321. Aceste mozaicuri sunt cele mai reusite exemple de arta bizantina din perioada renascentist-paleologa. Minunatiile ce imbraca peretii interiori din Chora au mesteri anonimi.In anul 1328, ctitorul Teodor este exilat de catre uzurpatorul tronului imparatesc, Andronic al III-lea. Abia peste doi ani i se va permite sa se intoarca in oras, el mergeand atunci la Biserica Chora, unde va mai trai inca doi ani, ca monah.La aproximativ 50 de ani dupa cucerirea Constantinopolului (din anul 1453), Atik Ali Pasa, marele vizir al sultanului Baiazid al II-lea, o ordonat ca Biserica Chora sa fie transformata in moschee - Kariye Camii.

Mozaicurile ce imbraca peretii pronaosului sunt in legatura cu Viata Maicii Domnului. Printre acestea se afla urmatoarele: Jertfa lui Ioachim este respinsa, Vestirea cea buna data Anei, un inger al Domnului ii spune Anei ca rugaciunile ei i-au fost ascultate, Ioachim si Ana, Nasterea Maicii Domnului, Primii pasi ai Fecioarei Maria, Maica Domnului si Parintii ei, Maica Domnului la Templu, Maria primind paine de la inger, rugaciune lui Zaharia, Fecioara Maria este data in grija lui Iosif, Iosif o ia pe Maria la el, Buna Vestire, in casa si la fantana, plecarea lui Iosif si intoarcerea sa. Biserica Chora - Constantinopol

Aici se afla infatisata Invierea Domnului, dupa ce mai inainte avusese loc Pogorarea la Iad, cand Hristos trage afara din morminte pe Adam si pe Eva, adica intreg neamul omenesc. In spatele lui Adam sta Sfantul Ioan Botezatorul, David si Solomon.

Sunt multe lucruri frumoase in acesta biserica.Cu adevarat cele mai frumoase mozaicuri pe care le-am vazut  vreodata sunt aici!Si e aici durerea de a sti ca pentru pacatele noastre Dumnezeu  a permis ca aceste minuni sa nu mai fie vazute sute de ani! Din fericire acum , biserica este sub control UNESCO si peste tot sunt schele... se lucreaza...Iisus Hristos si Maica Domnului privesc spre noi in fragmente de minunate mozaicuri!Si poate intr-o zi le vom avea iarasi intregi aratandu-ne Calea, Adevarul si Viata!

Spre hotel... la hotel...